Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Początek lotów próbnych NH90TTH w konfiguracji dla francuskich sił specjalnych

Fot. Airbus

18 czerwca koncern Airbus poinformował o zapoczątkowaniu prób w locie prototypowego egzemplarza wielozadaniowego śmigłowca transportowego NH90TTH w konfiguracji wybranej przez francuskie siły specjalne.

Dotychczas, w ramach dwóch transz, DGA zamówiła w konsorcjum NHIndustries osiemnaście egzemplarzy, które mają trafić do 4. Pułku Śmigłowców. Pierwszych dziesięć zakontraktowano w październiku 2020 roku, a pozostałych osiem pod koniec 2023 roku. Dzięki temu możliwe będzie ujednolicenie sprzętowe powyższej jednostki. Jak wskazuje Airbus, będący jednym z kluczowych udziałowców konsorcjum, próby w locie mają trwać do końca bieżącego roku, a ich harmonogram został ustalony z DGA.

Szczegóły konfiguracji nadal nie są upublicznione. Wiadomo, że doszło do integracji optoelektronicznej głowicy Safran EuroFLIR 410, kabina pilotów otrzymała nowe monitory ciekłokrystaliczne, a oprogramowanie obejmuje cyfrową mapę. Dodatkowo wygospodarowano przestrzeń dla kolejnego członka załogi oraz przeprojektowano kadłub w celu powiększenia tylnych okien bocznych – dzięki temu możliwe będzie zamontowanie broni strzeleckiej. W kolejnych etapach prób zaplanowano montaż kolejnych elementów, w tym systemu samoobrony oraz nowych hełmów pilotów z układem zobrazowania danych na wyświetlaczu nahełmowym.

Obok realizacji zamówienia na potrzeby francuskich sił specjalnych, NHIndustries oraz agencja NAHEMA podpisali kontrakt, którego celem jest modernizacja już dostarczanych śmigłowców rodziny NH90 należących do czterech państw europejskich (Belgii, Niderlandów, Włoch oraz Republiki Federalnej Niemiec). Pierwsza faza projektu, znanego jako SR3 (Software Relase 3) kosztuje 600 mln EUR i obejmuje m.in. zintegrowanie śmigłowców z systemem wymiany danych Link 22, systemu IFF Mod 5 poziomu 2, wymianie optoelektronicznych głowic obserwacyjno-celowniczych oraz stacji hydroakustycznych. Poza tym prace mają objąć integrację z nowymi typami uzbrojenia, m.in. torpedami Mk 54 oraz pociskami Marte ER. Docelowo modernizację ma przejść około 200 śmigłowców.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc