10 czerwca w zakładach koncernu Leonardo w Filadelfii w Stanach Zjednoczonych odbyła się uroczystość dostarczenia lotnictwu morskiemu tego państwa pierwszego egzemplarza śmigłowca szkolno-treningowego TH-73A.
W uroczystości wzięli udział przedstawiciele producenta oraz zamawiającego. Pierwsze (32) śmigłowce TH-73A (czyli dostosowane do potrzeb użytkownika AW119Kx) zostały zamówione przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w styczniu 2020 roku. Druga transza (36) została zakontraktowana w listopadzie 2020 roku. Docelowe zapotrzebowanie opiewa na 130 egzemplarzy, które mają zostać dostarczone do końca 2024 roku. Śmigłowce koncernu Leonardo zostały wybrane w postępowaniu przetargowym, w którym uczestniczyli także Bell (407GXi) oraz Airbus (H135).
W ramach programu Advanced Helicopter Training System (AHTS) US Navy poszukiwała następcy dla obecnie eksploatowanych śmigłowców Bell YH-57B/C Sea Ranger. Z nowych wiropłatów będą korzystać piloci lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych (US Navy oraz USMC), a także US Coast Guard oraz państw NATO, którzy wykupili usługę szkolenia personelu. Bazą macierzystą dla TH-73A będzie lotnisko Whiting Field w Milton w stanie Floryda – aby zwiększyć gotowość operacyjną, koncern Leonardo buduje w jego pobliżu rozbudowane centrum serwisowe.
Wygrana w programie ATHS była drugim, w krótkim odstępie czasu, sukcesem koncernu Leonardo na trudnym rynku amerykańskich sił zbrojnych. Wraz z koncernem Boeing dostarczy także 84 wielozadaniowe śmigłowce MH-139A Grey Wolf do US Air Force. Bazujące na komercyjnym AW139 wiropłaty mają być wykorzystywane do osłony baz rakietowych uzbrojonych w międzykontynentalne pociski balistyczne.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu