Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe jednostki pomocnicze dla rosyjskiej Floty Oceanu Spokojnego

Lodołamacz Jewpatij Kołowrat w Pietropawłowsku Kamczackim. Fot. Kamtoday.ru

Ostatnie dni przyniosły kilka wydarzeń, które skutkować będą zasileniem rosyjskiej Floty Oceanu Spokojnego (Tichookieanskij fłot Rossii) przez nowe jednostki pomocnicze.

Lodołamacz i kuter rozjazdowy

26 lipca br. w Pietropawłowsku Kamczackim podniesiono banderę na lodołamaczu spalinowo-elektrycznym Jewpatij Kołowrat projektu 21180M oraz redowym kutrze rozjazdowym RK-2188 projektu 02221 (Jarosławiec-M). Pierwsza z tych jednostek została zbudowana przez stocznię Ałmaz z Sankt Petersburga (położenie stępki 12.12.2018 r., wodowanie koniec grudnia 2020 r.) a druga przez Jarosławskij SSZ z Jarosławia nad Wołgą.

Jewpatij Kołowrat jest drugim lodołamaczem tego typu, który zasilił rosyjską flotę (WMF FR). Pierwszym był nieco większy Ilja Muromiec projektu 21180 zbudowany w latach 2015-2017 dla Floty Północnej przez stocznię Admirałtiejskije Werfi z Sankt Petersburga. Obie jednostki zostały zaprojektowane przez biuro konstrukcyjne KB Wympieł i mają służyć do zabezpieczenia działań rosyjskich okrętów na wodach arktycznych. Jednocześnie są pierwszymi od 45 lat lodołamaczami stworzonymi wyłącznie na potrzeby WMF FR.

Jednostki projektu 21180M (druga nosi nazwę Swiatogor) to lżejsza i tańsza wersja lodołamaczy projektu 21180 o której wyróżnia się mniejszym kadłubem oraz wypornością. Szczególnie istotne jest zmniejszenie zanurzenia, które pozwala na operowanie na płytszych akwenach np. ujść rzek. Lodołamacze te przeznaczone są przeprowadzenia wszelkiego rodzaju operacji w warunkach lodowych, w tym samodzielnego eskortowaniu jednostek pływających, holowania, udzielania pomocy czy dostarczania ładunków.

Nowy lodołamacz WMF FR będzie miał 4080 t wyporności, wymiary 82,0 x 19.0 x 4,6 m. Jego siłownia pozwalać będzie na kruszenie lodu o grubości do 1,5 m, osiągnięcia prędkości maksymalnej 14 w. oraz zasięgu wynoszącego 7600 Mm. Załoga liczyć będzie 30 marynarzy, a autonomiczność 30 dni. Jednostka posiada na dziobie lądowisko dla śmigłowca Ka-32, zaś na rufie pokład transportowy obsługiwany przez pokładowy dźwig.

Mały okręt hydrograficzny

28 lipca br. w stoczni Sudostroitielnyj zawod imieni Oktiabrʹskoj riewolucyi z Błagowieszczeńska nad Amurem zwodowano mały okręt hydrograficzny Wasilij Bubnow projektu 19910. Jak poinformowała służba prasowa stoczni, w ciągu kilku dni trafi on do bazy wyposażeniowej w Kraju Nadmorskim w celu dokończenia budowy, testów i dostawy do Floty Oceanu Spokojnego.

Mały okręt hydrograficzny Wasilij Bubnow w trakcie wodowania. Fot. Sudostroitielnyj zawod imieni Oktiabrʹskoj riewolucyi

Nowy okręt hydrograficzny, którego stępkę położono 26.03.2020 r., jest to już drugą jednostką tego typu budowana przez tą stocznię dla Floty Oceanu Spokojnego. Pierwszym był Aleksandr Rogockij, którego stępkę położono 19.02.2016 r., zwodowano 19.07.2018 r., zaś podniesienie bandery nastąpiło 06.09.2019 r. Budowa okrętów projektu 19910 jest największym zamówieniem w historii stoczni z Błagowieszczeńska.

Zaprojektowane przez biuro konstrukcyjne KB Wympieł okręty poza funkcją jednostek hydrograficznych, mogą pełnić rolę tendrów oznakowań nawigacyjnych oraz przewozić ludzi i ładunki na akwenach przybrzeżnych mórz oblewających Federację Rosyjską. Dotychczas trafiły one do Floty Bałtyckiej (2), Północnej (1) Oceanu Spokojnego (2).

Okręty projektu 19910 mają wyporność 1200 t, wymiary 59,0 (55,4 KLW) x 11,4 x 3,11 m, napęd zapewniają dwa generatory spalinowe o mocy 1200 kW każdy oraz dwa pędniki azymutalne o mocy 750 kW każdy. Prędkość jednostek wynosi 12,5 w., zasięg 3500 Mm, autonomiczność 25 dni, natomiast załoga składać się z 17 ludzi.

Pływający cel dla pocisków rakietowych

2 sierpnia br. w stoczni Sudostroitielnyj zawod imieni Oktiabrʹskoj riewolucyi w Błagowieszczeńsku zwodowano duży katamaran-cel SM-592 projektu 436 bis (R). Do września 2024 r. stocznia ta ma przekazać Flocie Oceanu Spokojnego łącznie trzy jednostki tego typu. Te bezzałogowe stalowe katamarany o zwiększonej niezatapialności używane będą do wsparcia szkolenia bojowego okrętów i jednostek brzegowych WMF FR oraz testowania pocisków rakietowych. Poprzednie zamówienie na pływające cele realizowane było przez stocznię z Błagowieszczeńska dziesięć lat temu.

Katamaran-cel SM-592 tuż po wodowaniu przy nabrzeżu stoczniowym Fot. Sudostroitielnyj zawod imieni Oktiabrʹskoj riewolucyi

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc