3 grudnia w stoczni Hindustan Shipyard Limited (HSL) w Visakhapatnam podpisano umowę z firmą Kongsberg Maritime na dostawę wyposażenia RAS (replenishment-at-sea) dla nowo budowanych okrętów wsparcia logistycznego FSS (Fleet Support Ship) dla Sił Morskich Republiki Indii.
Zaoferowany indyjskiemu partnerowi system transportu zarówno ładunków suchych, jak i paliwa, stanowi najnowszą jego odmianę zaprojektowaną przez norweski koncern. Jest to system w pełni elektryczny a w jego skład wchodzą: windy elektryczne, maszty (po cztery na okręt, po dwa na burtach) a także całe inne wyposażenie umożliwiające połączenie okrętu logistycznego z zaopatrywaną jednostką. Dodatkowo FSS otrzymają także system podawania paliwa na okręt poruszający się za rufą. Zgodnie z udostępnionymi informacjami system ten umożliwi transfer ładunków suchych o masie do 2 ton.
Program FSS na dobre ruszył 14 listopada, kiedy to w stoczni HSL położono stępkę prototypowego (z pięciu zamówionych) okrętu logistycznego FSS. Umowę na budowę serii okrętów tej klasy, opiewającą na kwotę ok. 2,27 mld USD, podpisano 25 sierpnia ubiegłego roku. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem, prototypowa jednostka ma podnieść banderę w sierpniu 2027 roku, podczas gdy kolejne okręty mają być przekazywane w 10-12 miesięcznych interwałach. Cięcie blach dla prototypowego okrętu miało miejsce z kolei 10 kwietnia bieżącego roku. Dwa spośród pięciu nowych okrętów zbudowane zostaną w należącej do koncernu Larsen and Toubro (L&T) stoczni w Kattupalli. Stosowne dokumenty podpisano 9 lipca 2024 roku. Firma ta odpowiedzialna będzie za budowę kadłubów i częściowe ich wyposażanie, po czym jednostki będą przeholowywane do Visakhapatnam.
Nowe okręty wsparcia logistycznego legitymować się będą wypornością pełną 44 700 ton przy wymiarach 222,8x31,5x9,5 m. W chwili podniesienia bandery na prototypowej jednostce stanie się ona jednocześnie największym okrętem w służbie Indii o wyporności o 130 ton większej od tej, którą legitymuje się lotniskowiec Vikramaditya (R 33, 44 570 ton) i 700 ton większej od wyporności najnowszego lotniskowca Vikrant (R 11, 44 000 ton). Napęd spalinowy składać się będzie z dwóch silników wysokoprężnych pracujących na jeden wał. Prędkość maksymalna wynosić ma 20 węzłów, przy której okręty będą w stanie przebyć odległość 9000 Mm. Przy prędkości ekonomicznej 16 węzłów zasięg wzrosnąć ma do 12 000 Mm. Większość wyposażenia elektronicznego dostarczyć ma krajowy koncern Bharat Electronics Limited, który stosowny kontrakt, o wartości ok. 130 mln USD, podpisał z HSL 25 sierpnia 2023 roku. Na rufie znajdować się będzie lądowisko oraz hangar dla śmigłowca HAL Dhruv. Załoga składać się będzie z 214 osób.
Nowe jednostki zdecydowanie zwiększą możliwości operowania zespołów bojowych w większej odległości od bazy macierzystej. Dodatkowo będą one wypełniać ważne zadania niemilitarne w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych. Uzupełnią one dwa okręty zaopatrzeniowe typu Deepak (w służbie od 2011 roku, 27 500 ton wyporności pełnej), jeden Aditya (A 59, w służbie od 2000 roku, 24 612 ton wyporności pełnej) oraz zbiornikowiec Jyoti (A 58) typu Komandarm Fedko w służbie od 1996 roku (35 900 ton wyporności). Co należy podkreślić, okręty opisywanego typu zaprojektowane i budowane są całkowicie w oparciu o własny przemysł, zgodnie z propagowaną od lat przez indyjski rząd polityką niezależności gospodarczej Indii (Aatmanirbhar Bharat).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu