Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Najnowszy nabytek Armada Española w służbie

Uroczystość wcielenia okrętu do służby. Fot. Mariola Guevara Cava/Platforma X

26 czerwca w należącej do hiszpańskich sił morskich (Armada Española) bazie morskiej w Kartagenie (Arsenal de Cartagena) odbyła się uroczystość oficjalnego rozpoczęcia eksploatacji okrętu transportowego El Camino Español (A 07).

Nowy okręt, klasyfikowany w Hiszpanii jako BTL (buques de transporte logístico) zdecydowanie zwiększa możliwości transportowe wojsk lądowych (Ejército de Tierra) Królestwa Hiszpanii. Dołączy on wkrótce do eksploatowanej obecnie bardzo intensywnie Ysabel (A 06, w służbie od 2 czerwca 2021 roku) i podlegać będzie hiszpańskiemu dowództwu wsparcia logistycznego MALE (El Mando de Apoyo Logístico).

Podobnie jak wcześniej Ysabel, także i El Camino Español ma cywilny rodowód. Jest to bowiem dostosowany do zadań wojskowych prom samochodowy typu Ro-Ro. Jego kadłub zbudowany został w należącej do holenderskiego koncernu stoczniowego Damen stoczni w rumuńskim Gałaczu (Șantierul naval Galați) pod numerem budowy 906. Położenie stępki miało miejsce 14 marca 1996 roku a wodowanie odbyło się 22 sierpnia 1997 rokuW 1997 roku został on przeholowany do norweskiej stoczni Fosen AS (Fosen Mekaniske Verksted A/S) w Rissa gdzie został ukończony pod numerem stoczniowym 62. W styczniu 1998 roku pod nazwą United Carrier został przekazany odbiorcy, którym był fiński armator United Shipping, INC. Przez kolejne 25 lat statek pływał w barwach łącznie sześciu armatorów. Ejército de Tierra odkupiła statek w listopadzie ubiegłego roku, za kwotę 19.5 mln EUR, gdy pływał pod nazwą Cadena 4 dla hiszpańskej firmy Baleària Eurolíneas Marítimas S.A. Statek wszedł do bazy morskiej w Ferrolu (Arsenal de Ferrol) 26 grudnia 2023 roku. Oficjalne wcielenie okrętu do służby, co związane jest z wpisaniem jednostki na listę eksploatowanych jednostek LOBA (Lista Oficial de Buques de la Armada)  odbyło się 20 stycznia 2024 roku.  

Prace adaptacyjne przeprowadzone zostały w, należącej do koncernu Navantia, stoczni w Ferrolu. Rozpoczęły się one 7 marca 2024 roku, a już 23 kwietnia rozpoczęto próby zdawczo-odbiorcze. Nie został jednak ujawniony dokładny zakres prac, wiadomo że zwiększono liczbę kabin mieszkalnych tak by móc zaokrętować liczącą 53 osób załogę. Zmieniono oczywiście malowanie z biało – niebieskiego na jednolity szary. W imieniu rządu Królestwa Hiszpanii, akt odbioru nowego okrętu podpisała minister Mariola Guevara Cava, delegat rządu na prowincję Murcia. Nowy okręt legitymuje się wypornością 12 250 ton przy wymiarach 154,5 x 22,7 x 6,95 m. Napęd stanowi pojedynczy, średnio obrotowy, silnik wysokoprężny Wärtsilä 16V46B o mocy 15600 kW, który obraca pojedynczym wałem napędowym ze śrubą nastawną produkcji KaMeWa. Jednostka jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 20 węzłów. Przy prędkości ekonomicznej 18 węzłów zasięg wynosi 10 000 Mm. Całkowita dlugość linii ładunkowej A 07 wynosi 1775 m (dla porównania ten sam parametr w przypadku Ysabel wynosi prawie 5000 m, dysproporcja ta przy zbliżonej wyporności związana jest z konstrukcją A 06). Zamiennie na pokład zabrać można do 336 kontenerów TEU. Pierwszym dowódcą El Camino Español został capitán de fragata (kmdr ppor.) Miguel Ángel Fernández Sastre. Informacja o tej nominacji ujęta została w biuletynie informacyjnym Ministerstwa Obrony Hiszpanii nr 250 z 28 grudnia 2023 roku.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc