9 grudnia doszło do podpisania trójstronnego porozumienia w sprawie realizacji programu GCAP (Global Combat Air Programme), którego celem jest budowa wielozadaniowej platformy 6. generacji. Uczestnikami projektu, na obecnym etapie, są Wielka Brytania, Włochy oraz Japonia.
Głównymi realizatorami programu są Leonardo, BAE Systems oraz Mitsubishi Heavy Industries. Dodatkowo do prac dołączą inne podmioty mające swoje siedziby w powyższych państwach – GCAP ma osiągnąć status operacyjny do 2035 roku. Podpisanie porozumienia to wynik wcześniejszych negocjacji oraz ustaleń, o których media japońskie poinformowały w lecie bieżącego roku. Współpraca ma na celu obniżenie kosztów projektowania maszyn tej klasy, a zbliżenie Tokio, Rzymu i Londynu wynikało m.in. z podobieństw w zakresie wymagań stawianych przed samolotem nowej generacji. GCAP ma pozwolić na zastąpienie obecnie eksploatowanych samolotów bojowych, takich jak Eurofighter, Boeing F-15J Eagle oraz Mitsubishi F-2. Dodatkowo uzupełnieniem dla GCAP mają być Lockheed Martin F-35 Lightning II, które są sukcesywnie kupowane przez wszystkie trzy państwa.
Nie można wykluczyć, że do programu dołączy kolejny uczestnik – Szwecja, której władze wyrażają zainteresowanie. Uczestnikiem projektu może być wówczas koncern Saab.
Początkowo Japończycy planowali zacieśnić współpracę przemysłową ze Stanami Zjednoczonymi. Partnerem dla Mitsubishi Heavy Industries miała być korporacja Lockheed Martin, jednak pomimo wyboru (w grudniu 2020 roku) nadal nie doszło do podpisania kompleksowej umowy. Ma to związek z bliżej nieokreślonymi trudnościami natury transferu technologii amerykańskich. Obecnie rząd amerykański wyraził pełne poparcie dla inicjatywy trzech państw, wskazując, że wszystkie są kluczowymi partnerami w zakresie globalnego bezpieczeństwa.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu