Fregaty F126 zostaną wyposażone w system walki z okrętami podwodnymi firmy Atlas Elektronik.
Atlas Elektronik GmbH, spółka zależna thyssenkrupp Marine Systems, otrzymała od firmy Thales Nederland zlecenie na wyposażenie fregat typu F126 (Klasse 126) budowanych dla Marynarki Wojennej Republiki Federalnej Niemiec w moduły misji wojny podwodnej (F126 MM ASW, Mission Module Anti-Submarine Warfare). Kontrakt formalnie wszedł w życie 1 września bieżącego roku.
Zakres umowy obejmuje dostawę dwóch pokładowych modułów misyjnych F126 MM ASW, jak również zapewnienie odpowiedniego obiektu lądowego do szkolenia wstępnego i wspierającego dla operatorów systemów sonarowych Deutsche Marine. Moduły misyjne umożliwią fregatom F126 prowadzenie operacji zwalczania okrętów podwodnych dalekiego zasięgu oraz budowanie rozległego obrazu podwodnej części akwenu. Modułowe podejście do wykonania systemu wybrane do jednostek typu F126 pozwala na wyposażenie fregat w zależności od misji. Ponadto modułów będzie mniej niż fregat, więc będzie można je przenosić z okrętu na okręt, zależnie od zapotrzebowania.
Producent nie podał, jakie urządzenia znajdą się w czterech kontenerach tworzących F126 MM ASW, ale z grafiki wynika, że wśród nich będą sonary holowane: aktywny i pasywny. Zapewne znajdzie się wśród nich ACTAS (Active Towed Array Sonar) działający na niskich częstotliwościach.
Warto tu przypomnieć, że do tej pory żaden z typów fregat niemieckich nie dysponował sonarami holowanymi. Jedynym wyjątkiem jest Bayern (F217), na której testowano sonar ACTAS. Tak więc F126 będzie pierwszą serią fregat Deutsche Marine w nie wyposażoną.
Fregaty F126 (wcześniej Mehrzweckkampfschiffe 180, czyli wielozadaniowe okręty bojowe MKS180) od 2028 roku zasilą niemiecką marynarkę wojenną. Ich budowę zlecono holenderskiej grupie stoczniowej Damen Schelde Naval Shipbuilding, która wygrała przetarg i zawarła umowę z Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) w czerwcu 2020 roku. Większość prac zostanie wykonana w hamburskiej stoczni Blohm+Voss, należącej od 2016 roku do grupy Fr. Lürssen Werft, zaś integracją systemu walki zajmie się Thales Deutschland we współpracy z Thales Nederland.
Jeszcze niedawno planowano wykorzystać opcję kontraktową i zamówić piątą oraz szóstą fregatę F126, ale ostanie doniesienia wskazują, że może do tego nie dojść.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu