5 maja jeden z członków kadry kierowniczej izraelskiej spółki Elbit Systems, Amit Lidor z oddziału Tactical Precision Firepower, opublikował w swoich mediach społecznościowych pierwsze zdjęcia makiety nowego wieżowego moździerza Elbit Crossbow.
Crossbow (ang. kusza) to autonomiczny, bezzałogowy moduł wieżowy, uzbrojony w 120 mm moździerz ładowany odtylcowo, z lufą o długości 25 kalibrów (3 m). Moździerz może strzelać zarówno z wykorzystaniem standardowej amunicji, jak i precyzyjnej Iron Sting (ang. żelazne żądło). Zasięg strzału wynosi 10 km, zaś szybkostrzelność wynosi 12 strz./ min (krótkotrwała w pierwszej minucie może sięgnąć 16 strz./ min). Pojemność magazynu amunicji nie została ujawniona. Możliwe jest prowadzenie ognia w trybie MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact, czyli jednoczesne rażenie celu przez kilka wystrzelonych pocisków lecących różnymi trajektoriami), jak również prowadzenie ognia w ruchu. Dzięki pełnej automatyzacji, moździerz może zdalnie obsługiwać jeden żołnierz. Nawet kilka moździerzy kontrolowanych przez zautomatyzowany system kierowania ogniem może być sterowanych z jednego stanowiska dowodzenia. Opcjonalnie opancerzoną wieżę moździerza można wyposażyć w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie do samoobrony, aktywny system ochrony Iron Fist, system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera, czy system kierowania ogniem do prowadzenie ognia na wprost itd.
Crossbow powstał na zlecenie Sił Obronnych Izraela, które sfinansowały jego rozwój. Prace nad nowym moździerzem miały rozpocząć się na przełomie drugiej i trzeciej dekady XXI wieku. Jeśli wierzyć zapewnieniom producenta, Elbit Crossbow wejdzie do służby w przyszłym roku, zaś nosicielami w Cahalu będą amerykańskie terenowe samochody ciężarowe Oshkosh FMTV. Crossbow będzie mógł być zintegrowany także z innymi nośnikami, wśród których wymienia się kołowe transportery opancerzone Boxer, Pandur i Stryker czy gąsienicowe bojowe wozy piechoty CV90. Latem bieżącego roku przeprowadzone mają być pierwsze testowe strzelania. Równolegle, z myślą o montażu na lżejszych pojazdach, jest opracowywana lżejsza wersja ładowana półautomatycznie, którą można uznać za następcę systemu CARDOM.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu