Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Łotwa wybrała bojowy wóz piechoty ASCOD

Łotewskie Ministerstwo Obrony Narodowej wybrało bojowy wóz piechoty GDELS ASCOD jako perspektywiczny wóz bojowy Sauszemes spēki. Umożliwi to rozpoczęcie negocjacji między z producentem, które powinny zaowocować podpisaniem kontraktu na przestrzeni najbliższych tygodni. Fot. GDELS

13 listopada Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Łotewskiej poinformowało o wyborze bojowego wozu piechoty ASCOD jako nowego wozu bojowego Łotewskich Wojsk Lądowych (Sauszemes spēki).

Zgodnie z komunikatem, spółka General Dynamics European Land Systems (europejski oddział amerykańskiej korporacji GDLS) został wybrany jako potencjalny dostawca bojowych wozów piechoty dla łotewskiej armii. Otwiera to drogę do negocjacji, które mają być raczej krótkie ‒ podpisanie umowy spodziewane jest na koniec tego roku lub początek przyszłego roku. Na razie nie wiadomo, ile pojazdów zamierza kupić Łotwa, ale raczej niewiele (kilkadziesiąt, uzbrojenie jednego batalionu). Według informacji udzielonej przez łotewski resort obrony, przewidywana wartość kontraktu to ok. 250 mln EUR, co nie pozwoli raczej na kupno większej liczby pojazdów, niż ok. 50. Jeżeli kontrakt dojdzie do skutku, wozy zostaną wyprodukowane w zakładzie GDELS-Santa Bárbara Sistemas w Hiszpanii. Nie wiadomo z jaką wieżą zostanie dostarczony pojazd, ani jakie wersje (o ile w ogóle jest mowa o pojazdach innych, niż bojowy wóz piechoty) Łotwa zamierza nabyć. Nie podano również, która wersja pojazdu (trwają prace nad trzecią już generacją platformy) jest rozpatrywana, ale zapewne mowa raczej o drugiej generacji (ASCOD 2).

Łotewski minister obrony Andris Sprūds powiedział, że „eksperci z Ministerstwa Obrony Narodowej i z sił zbrojnych przeprowadzili szczegółową analizę w celu wybrania pojazdów bojowych najbardziej odpowiadających potrzebom łotewskich żołnierzy”. Dodał, że „Plan zakupu nowych bojowych wozów piechoty jest realizowany, aby zwiększyć mobilność, poziom ochrony i siłę ognia wojsk lądowych”. Z kolei Alejandro Page, wiceprezes ds. programów w GDELS, powiedział, że „Ta decyzja ponownie pokazuje kompetencje GDELS w dziedzinie pojazdów gąsienicowych”, oceniając równocześnie, że „ASCOD to najnowocześniejszy pojazd bojowy, w pełni spełniający założone wymagania dzisiejszego pola walki”. Wtórował mu wiceprezes ds. sprzedaży globalnej w GDELS, Thomas Kauffmann. Zadeklarował on, że „ASCOD zapewni znaczący wzrost mobilności, siły ognia i ochrony Narodowym Łotewskim Siłom Zbrojnym, a jednocześnie zagwarantuje znaczący udział lokalnej gospodarki podczas realizacji programu”. Ta ostatnia wypowiedź wskazuje, że w zabezpieczeniu eksploatacji nielicznej floty łotewskich ASCOD-ów weźmie udział lokalny przemysł, a może nawet łotewskie firmy zostaną poddostawcami GDELS podczas produkcji pojazdów.

ASCOD zastąpi (na razie zapewne częściowo) przestarzałe transportery opancerzone brytyjskiej rodziny CVR(T). Łotwa pozyskała z Wielkiej Brytanii łącznie 198 wozów w kilku wersjach: FV107 Scimitar (pojazd rozpoznawczy, w Wielkiej Brytanii klasyfikowany jako czołg lekki), FV105 Sultan (wóz dowodzenia), FV103 Spartan (transporter opancerzony), FV106 Samson (wóz zabezpieczenia technicznego) i FV104 Samaritan (wóz ewakuacji medycznej). Z kolei ASCOD wykorzystywany jest przez armie Austrii (pod oznaczeniem Uhlan; I generacja), Hiszpanii (pod oznaczeniem Pizarro; I generacja), Wielkiej Brytanii (jako rodzina Ajax; II generacja) i Filipin (18 jako nośniki systemu wieżowego Sabrah, a więc czołgi lekkie, oraz po jednym w konfiguracji wozu dowodzenia i wozu zabezpieczenia technicznego; II generacja). Ponadto do służby w hiszpańskich Ejército de Tierra trafi 390 kolejnych wozów pod oznaczeniem VAC (Vehículo de Apoyo de Cadenas; II generacja), zaś na podstawie m.in. elementów platformy ASCOD GDLS zaprojektował amerykański czołg lekki Booker (docelowo 504 wozy). W Wielkiej Brytanii lokalna wersja wciąż boryka się z poważnymi problemami technicznymi – wstępna gotowość operacyjna Ajaxów zostanie osiągnięta wg aktualnego harmonogramu w grudniu 2025 r., a więc z ośmioletnim opóźnieniem, o ile uda się potwierdzić rozwiązanie wszystkich trapiących projekt problemów.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc