Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Łodzie pościgowe do fregat typu F126

Łódź inspekcyjno-pościgowa FRISC 1200 opuszczana z pokładu holenderskiego okrętu patrolowego typu Holland. Fot. MST Group

13 marca brytyjska firma Marine Specialised Technology Group (MST Group) otrzymała od holenderskiej grupy stoczniowej Damen Shipyards zamówienie na dostawę półsztywnych jednostek inspekcyjno–pościgowych klasy RHIB (rigid-hull inflatable boat). Są one przeznaczone do fregat typu F126.

W ramach podpisanej umowy MST Group dostarczyć ma 12 jednostek, będących przedstawicielami najnowszej generacji RHIB-ów klasyfikowanych przez producenta jako FRISC 1200 (Fast Raiding, Interception and Special Forces Craft). Kontrakt poza dostawą samych łodzi obejmuje także odpowiednie naczepy transportowe oraz wsparcie techniczne i logistyczne (ILS Package).

Nosicielami tych łodzi mają być fregaty typu F126, na budowę których umowę zawarł holenderski koncern Damen Shipyards Group. W czerwcu 2020 roku Bundestag wyraził zgodę na budowę czterech okrętów z opcją na kolejne dwa. Program ten, początkowo znany jako Mittlere Überwasserkampfeinheit (MÜKE), a później MKS 180 (Mehrzweckkampfschiff 180), zainicjowany został w 2009 roku. W 2022 roku projekt został ostatecznie zatwierdzony, a w bieżącym roku planowane jest rozpoczęcie cięcia blach do produkcji jednostki prototypowej. Położenie stępki odbyć ma się w przyszłym roku, a odbiorcy okręt ma zostać przekazany w 2028 roku.

FRISC 1200 legitymuje się wypornością 9,5 tony oraz wymiarami 12,0 x 3,3 m. Napęd zapewniają dwa stacjonarne silniki wysokoprężne o mocy 600 KM każdy, dzięki czemu możliwe jest osiąganie prędkości do 45 węzłów i zasięgu 350 Mm. Jednostki wyposażone zostaną w pokładowy, pracujący w paśmie I/J (8-10 GHz), radar nawigacyjny oraz nowoczesne systemy C4I (Command, Control, Communications, Computers and Intelligence). Otrzymają one podstawy słupkowe do instalacji 12,7 mm wielkokalibrowych karabinów maszynowych. Konstrukcja łodzi typu FRISC, jej wymiary oraz masa umożliwiają ich transport wewnątrz ładowni samolotów Lockheed Martin C-130J-30.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc