18 czerwca korporacja Lockheed Martin poinformowała, że w ostatnich dniach dostarczyła odbiorcom jubileuszowy, 2700., egzemplarz średniego samolotu transportowego rodziny C-130 Hercules.
Jubileuszowa maszyna została zbudowana w wariancie KC-130J Super Hercules i została dostarczona do Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Jak wskazuje producent, samoloty rodziny C-130 Hercules są bądź były eksploatowane w 70 państwach na świecie w wielu różnych konfiguracjach oraz zastosowaniu. Tylko rodzina C-130J wylatała niemal 3 mln godzin, a liczba dostarczonych samolotów zbliża się do 550 sztuk.
Prototypowy C-130A Hercules został oblatany 23 sierpnia 1954 roku, a dostawy seryjnych maszyn zapoczątkowano w grudniu 1956 roku. Obecnie tempo produkcji jest redukowane do 20 sztuk rocznie co jest związane ze spadającą liczbą zamówień – wśród realizowanych kontraktów wymienia się m.in. maszyny dla Filipin oraz Australii. Dodatkowo, nadal, produkcja prowadzona jest na zlecenie Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych. Lockheed Martin prowadzi jednak działania marketingowe, które mogą zaowocować nowymi umowami – wśród potencjalnych rynków wymienia się m.in. Arabię Saudyjską, Meksyk, Szwecję, Egipt oraz Finlandię.
Obok rynku wojskowego Lockheed Martin oferuje samoloty na rynku cywilnym. Niestety, obecnie, program LM-100J Super Hercules zdobył jedynie zamówienia na siedem egzemplarzy. Listy intencyjne, obejmujące kolejnych 20 sztuk, nie zaowocowały podpisaniem umów produkcyjnych.
Po latach dominacji, obecnie Lockheed Martin musi mierzyć się z konkurencją na rynku średnich samolotów transportowych. Mowa o europejskim Airbus A400M Atlas oraz brazylijskim Embraer C-390 Millennium – ten ostatni zwyciężył w postępowaniach w Królestwie Niderlandów, Republice Czeskiej, Austrii czy Republice Korei.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu