Przedstawione przez Leonardo nowe rozwiązania AWHero RUAS obejmują unikalne technologie i możliwości w zakresie wielozadaniowych operacji morskich. Ulepszenia systemu zaprezentowane podczas SEAFUTURE 2023 odzwierciedlają przejście od podstawowego projektu do konfiguracji opartej na koncepcji operacji (CONOPS, Concept of Operations), w szczególności w zakresie działań morskich.
Nowe rozwiązania obejmują m.in. układ napędowy na paliwo ciężkie, modyfikacje płatowca, zaawansowaną modułowość czujników; AWHero wykorzystuje również sprawdzoną podstawową konfigurację, w tym system wirników i przekładni, podstawowy system awioniki, architekturę łącza danych oraz stację kontroli.
AWHero jest częścią długoterminowego planu działania, który Leonardo wdraża, aby utrzymać pozycję lidera w sektorze lotów pionowych i zastosowania systemów bezzałogowych statków powietrznych w ramach obecnych i przyszłych zmian technologicznych.
Koncern Leonardo przedstawił najnowsze zmiany w systemie AWHero RUAS (bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu) w klasie 200 kg na oficjalnej ceremonii, która odbyła się w Rzymie 7 czerwca 2023 r. podczas SEAFUTURE 2023 (La Spezia – Włochy) na pokładzie wielozadaniowego patrolowca morskiego włoskiej Marynarki Wojennej Paolo Thaon di Revel PPA (Pattugliatore Polivalente d'Altura - Multipurpose Offshore Patrol Vessel). Prezentacji dokonano w obecności przedstawicieli wielu instytucji i branż.
AWHero wykorzystuje unikalne połączenie wieloletnich i kompleksowych możliwości Leonardo w zakresie rozwoju systemu wiropłatów i wsparcia dla bezzałogowych systemów powietrznych oraz sektora morskiego. AWHero jako pierwszy i jedyny system RUAS w swojej klasie z certyfikacją wojskową uzyskaną we Włoszech pod koniec 2021 r. oparty na uznawanych na całym świecie standardach, już wykazujący swoją niezawodność, posiada od teraz nowe rozwiązania wynikające z wcześniej zaplanowanych i przewidywanych działań opartych na szeregu ulepszeń.
Zmiany obejmują w szczególności: układ napędowy na paliwo ciężkie oparty na unikalnym rozwiązaniu dwóch silników zwiększającym wydajność, bezpieczeństwo oraz resurs międzyremontowy; modyfikacje płatowca zapewniające znaczące korzyści operacyjne oraz w zakresie wsparcia (integracja układu napędowego, pojemność przedziału ładunkowego, integracja systemu/czujników oraz pola widzenia, obsługiwalność, stabilność); zaawansowana modułowość czujników; ultralekki radar morski Leonardo Gabbiano zapewniający wyjątkowo szeroki zakres w każdych warunkach pogodowych; zwiększona wytrzymałość oraz odporność cybernetyczna. System wykorzystuje certyfikowaną i sprawdzoną konfigurację podstawową, na której opiera się system wirników, przekładni, podstawowy system awioniki, architektura łącza danych oraz stacja kontroli.
Gian Piero Cutillo, Dyrektor Zarządzający Leonardo Helicopters, powiedział: AWHero jest częścią długoterminowej strategii działania, którą Leonardo wdraża, aby utrzymać pozycję lidera w sektorze lotów pionowych w ramach obecnych i przyszłych zmian technologicznych, które znacząco zmienią tę branżę. W ramach tej strategii, systemy bezzałogowe oraz istotne technologie wspomagające (tj. automatyzacja/autonomia, łączność, integracja i łączenie czujników) to kluczowe elementy, w które firma poczyniła znaczące inwestycje, jednocześnie wykorzystując owocną współpracę z włoskimi Siłami Zbrojnymi. Zaprezentowane ulepszenia systemu odzwierciedlają stopniowe lecz zdecydowane przejście od podstawowego projektu do konfiguracji opartej na koncepcji operacji (CONOPS). Jest to szczególnie istotne w przypadku zastosowań morskich, które pozostają priorytetowym rynkiem dla tego rodzaju systemów, które są w stanie sprostać wymaganiom dotyczącym danych wywiadowczych i zwiększenia świadomości sytuacyjnej przy zoptymalizowanym wykorzystaniu zasobów.
AWHero został zoptymalizowany tak, aby korzystać z możliwości związanych z operacjami morskimi i wielozadaniowymi, takich jak ISTAR, (Intelligence Surveillance Target Acquisition and Reconnaissance) - System Wywiadu, Obserwacji, Namierzania Celów i Rozpoznania), ASW, Anti-Submarine Warfare - Zwalczanie Okrętów Podwodnych), walka radioelektroniczna, przekaźniki komunikacyjne, ochrona granic, wsparcie bojowe, ochrona sił zbrojnych, i może być zintegrowany z morskim systemem zarządzania walką (CMS, Combat Management System).
Zintegrowane możliwości Leonardo w zakresie platform wiropłatowych, integracji systemów, systemów bezzałogowych UAS i usług wsparcia/szkolenia, a także zastrzeżona technologia zapewniają użytkownikom AWHero niezrównany potencjał rozwoju i dostosowywania systemu do indywidualnych potrzeb klienta oraz korzyści w zakresie wsparcia przez cały cykl życia.
Od 2019 r. AWHero demonstrował swoje zdolności w zakresie nadzoru akwenów morskich na okrętach w ramach inicjatywy OCEAN2020, strategicznego programu badawczego Europejskiego Funduszu Obronnego w zakresie technologii nadzoru morskiego i bezpieczeństwa morskiego, obejmującego 43 organizacje w całej Europie i kierowanego przez Leonardo. Firma skorzystała z szeregu inicjatyw umożliwiających demonstrację możliwości RUAS we Włoszech, Wielkiej Brytanii i innych częściach Europy.
Leonardo jest jedyną firmą w Europie, która jest w stanie dostarczyć kompletne rozwiązania projektując i rozwijając wszystkie elementy systemów bezzałogowych: platformy, czujniki, systemy misji, stacje kontroli i oferując klientom certyfikowane, wysoce skuteczne, w pełni zintegrowane możliwości o niskim ryzyku. Leonardo jest kluczowym partnerem i współtwórcą znaczących europejskich programów systemów bezzałogowych, a doświadczenie i możliwości w tym sektorze zostały zademonstrowane podczas międzynarodowych ćwiczeń. Leonardo opracowało własne systemy i technologie bezzałogowe, w tym systemy antydronowe i systemy zarządzania ruchem bezzałogowym (UTM). Ciągły rozwój i integracja najnowocześniejszych rozwiązań we wszystkich dziedzinach zdalnie sterowanych i autonomicznych/półautonomicznych systemów i technologii jest kluczowym elementem planu strategicznego Leonardo „Be Tomorrow 2030”.
Źródło: materiały prasowe Leonardo
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu