Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Lekkie samoloty bojowe Tejas dla Argentyny i Egiptu?

Lądowanie na lotniskowcu to spory sukces programu, ale ewentualna sprzedaż międzynarodowa odmiany Mk-1A mogłaby okazać się przełomem dla HAL. Fot. DRDO

Według indyjskich mediów trwają rozmowy w sprawie możliwej sprzedaży lekkich, wielozadaniowych samolotów bojowych Tejas do Argentyny i Egiptu. Według „Hindustan Times” Egipt ma potrzebować 20 samolotów, a Argentyna może być zainteresowana nabyciem 15 maszyn tego typu.

Informacje zostały upublicznione wczoraj przez przedstawiciela producenta samolotów, firmy Hindustan Aeronautics Limited (HAL), podczas tegorocznych targów Aero India-2023. Co ciekawe, według „Hindustan Times” Egipt ma być również zainteresowany stworzeniem lokalnego ekosystemu lotniczego, a HAL i zapewne Indie jako państwo są gotowe pomóc w realizacji tego celu. Z kolei dwa zespoły przedstawicieli z Argentyny miały już odwiedzić fabrykę samolotów Tejas i wykonać próbne loty na maszynach.

Oba kraje mogłyby stać się posiadaczami odmiany samolotów oznaczonej jako LCA Mk-1A. Czy do tego dojdzie, nie jest jednak pewnym, ponieważ program Tejas od dłuższego czasu boryka się z opóźnieniami, choć w lutym bieżącego roku doszło do niemałego sukcesu. Pokładowa wersja Tejas wylądowała na pokładzie okrętu INS Virkant.

Pierwsza indyjska eskadra wyposażona w Tejas powstała w 2016 r., ale program sięga swymi korzeniami roku 1983 i ambitnych planów zastąpienia setek myśliwców MiG-21. Indyjskie siły powietrzne zamówiły 40 maszyn wczesnych wersji produkcyjnych, następnie w 2021 r. poszerzyły ich liczbę o 83 egzemplarze w odmianie Mk-1A, a obecnie przyglądają się możliwości zakupu samolotów w wersji Mk-2.

Pierwsze samoloty w wersji Mk-1A mają trafić do indyjskiego odbiorcy w przyszłym roku. W tym samym roku prognozowany jest rollout samolotu w odmianie Mk-2, a jego oblot w roku 2025. Według „Hindustan Times” Indie mogłyby zamówić nawet 108 samolotów w odmianie Mk-2, czyli sprzęt dla sześciu dywizjonów.

Pomimo zapowiadanych udoskonaleń i skoku technologicznego w porównaniu z wcześniejszymi wariantami Mk-2 nie będzie rewolucją, a ewolucją i wszystko wskazuje na to, że należy być sceptycznym co do dotrzymania zakładanych terminów dostaw.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Lekkie samoloty bojowe Tejas dla Argentyny i Egiptu?”

  1. Ryzykowna inwestycja patrząc ile tego wyprodukowano dla Indii. To ten pakistański-chiński jf17, których wyprodukowano 150 szt. wydaje się bardziej rozwojowy. Indie chciały mieć rodzimy czołg, śmigłowiec i samolot, a skończyli kupując ruskie i amerykańskie.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc