5 stycznia koncern Kongsberg poinformował o podpisaniu porozumienia z Leonardo w sprawie realizacji usługi wsparcia serwisowego dla floty wielozadaniowych śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych AW101 eksploatowanych w Norwegii.
Powyższa umowa ma pozwalać na wsparcie serwisowe floty w latach 2022-26. Całość prac jest warta około 260 mln NOK i stanowi kontynuację prac realizowanych od 2016 roku. Głównym miejscem ma być centrum obsługowe Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) zlokalizowane w Kjeller. Ma to duże znaczenie dla KAMS, gdyż dotychczas powyższy podmiot realizował usługę serwisu norweskich samolotów Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon, które są obecnie systematycznie wycofywane z eksploatacji. Obsługi śmigłowców AW101 będą jedną z nowych form utrzymania potencjału i kompetencji centrum.
Norwegia jest jednym z sześciu europejskich państw, które eksploatują lub będą eksploatować śmigłowce rodziny Leonardo AW101. Obecnie lista obejmuje Danię, Włochy, Norwegię, Portugalię oraz Wielką Brytanię, natomiast w bieżącym roku zaplanowano rozpoczęcie dostaw maszyn do Polski.
W przypadku Norwegii, Oslo podpisało kontrakt w grudniu2013 roku obejmujący dostawę szesnastu śmigłowców w zaawansowanej konfiguracji poszukiwawczo-ratowniczej. Ich dostawy rozpoczęły się w listopadzie 2017 roku, natomiast zadania operacyjne rozpoczęto we wrześniu 2020 roku. Pełną odpowiedzialność za zadania SAR przejmą do połowy 2023 roku, kiedy ostatecznie zostaną wycofane ostatnie Westland Sea King.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu