Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejna partia Rosomaków ZSSW-30 w 21. Brygadzie Strzelców Podhalańskich

W drugiej połowie grudnia rzeszowski 1. batalion strzelców podhalańskich, wchodzący w skład 21. Brygady Strzelców Podhalańskich, przejął kolejną partię kołowych bojowych wozów piechoty Rosomak ZSSW-30. Fot. K. Mazur/21. Brygada Strzelców Podhalańskich

18 grudnia na profilu 18. Dywizji Zmechanizowanej w mediach społecznościowych opublikowana została informacja, że do rzeszowskiego 1. batalionu strzelców podhalańskich, wchodzącego w skład 21. Brygady Strzelców Podhalańskich z dowództwem w Rzeszowie, należącej do 18. Dywizji Zmechanizowanej z dowództwem w Siedlcach, dotarła kolejna partia kołowych bojowych wozów piechoty Rosomak ZSSW-30. Liczebności przekazanej przez Hutę Stalowa Wola S.A. i jej partnerów partii pojazdów nie podano, ale spekuluje się, że – podobnie jak ubiegłoroczna Pierwsze Rosomaki z ZSSW-30 w 21. Brygadzie Strzelców Podhalańskich – liczyła pięć wozów. Nie ma także pewności, że była to druga (i zarazem pierwsza w tym roku) partia nowych wozów bojowych, jaka trafiła do Podhalańczyków. W każdym razie na przestrzeni ostatniego roku takiej informacji opinii publicznej nie przekazano.

Wątpliwości nie budzi tylko to, że dostawa tych pojazdów jest wynikiem umowy wykonawczej, zawartej przez Agencję Uzbrojenia 5 lipca 2022 r. z konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., Huty Stalowa Wola S.A. (lider), WB Electronics S.A. i Rosomak S.A., na dostawę 70 Rosomaków ZSSW-30 z wieżami zintegrowanym z wyrzutnią ppk Spike-LR w latach 2023‒2027. Jej wartość to ok. 1,7 mld PLN brutto i nie obejmuje kosztów pozyskania podwozi KTO bazowych, które pochodzą z zasobów Sił Zbrojnych RP (wyprodukowanych przez Rosomak S.A. na mocy umowy z 24 października 2013 r.). Z racji większej masy wieży i dodatkowego wyposażenia, a w związku z tym większej masy bojowej, pojazdy te mają zdemontowane wyposażenie do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem (choć badania kwalifikacyjne potwierdziły zdolność samodzielnego pokonywania przeszkód wodnych przez wozy w tej konfiguracji). Umowa ta była pierwszą umową wykonawczą w ramach umowy ramowej opiewającej na 341 wozów.

Przez cały bieżący rok żołnierze 1. batalionu strzelców podhalańskich 21. BSP intensywnie szkolili się z wykorzystania nowych wozów bojowych. Pierwsze strzelania z wykorzystaniem amunicji bojowej wykonali niewiele ponad miesiąc po przejęciu pierwszych pięciu wozów. Fot. K. Mazur/21. Brygada Strzelców Podhalańskich

Drugą umowę na dostawę Rosomaków ZSSW-30 zawarto 8 lipca 2024 r. Kolejna umowa na dostawę Rosomaków z systemem wieżowym ZSSW-30 dla Sił Zbrojnych RP, z konsorcjum w takim samym składzie jak w przypadku umowy z 5 lipca 2022 r. Ta opiewała na 58 wozów za blisko 2,6 mld PLN, z dostawą w latach 2026‒2027, a więc równolegle z realizacją pierwszej. Tym razem wieże zostaną zamontowane na zmodyfikowanych KTO bazowych z nowej produkcji, m.in. z nowym układem napędowym, choć nadal niepływających.

Trzecia umowa na Rosomaki ZSSW-30 została podpisana 17 grudnia br. z konsorcjum w składzie Huta Stalowa Wola S.A. (lider) i Rosomak S.A. i opiewa na dostawę 80 kołowych bojowych wozów piechoty Rosomak ZSSW-30 z wieżami także zintegrowanymi z wyrzutnią ppk Spike-LR. Wartość umowy to ok. 4,3 mld PLN brutto, a dostawa ma zostać zrealizowana w latach 2027‒2028. Tym razem wieże zostaną zamontowane na przedłużonych pojazdach, tzw. Rosomakach-L (Long, długi). Prototyp Rosomaka-L w tym roku przeszedł pomyślnie badania w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej, obejmujące m.in. testy odporności na detonacje min, co otworzyło drogę do zawarcia obecnej umowy. Do głównych różnic należą: wydłużenie pojazdu o 40 cm, co skutkuje wzrostem objętości przedziału ładunkowego/desantowego o 1 m³ i dopuszczalnej masy całkowitej do pływania z 22,5 do 25,5 tony (DMC konstrukcyjna 28 t), przy wzroście masy własnej o 300 kg; pojazd ma hydraulicznie opuszczaną rampę w tylnej ścianie zamiast dwuskrzydłowych drzwi; zmodyfikowany układ elektryczny; powiększone zbiorniki paliwa; a także nowy układ napędowy z silnikiem Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM (z możliwością zwiększenia do 450 kW/612 KM) i automatyczną skrzynią przekładniową ZF 7HP 902 PLUS. Wzrost DMC do pływania do wartości 25,5 t nie tylko kompensuje większą masę nowej wieży, ale pozwala także na zwiększenie liczby przewożonych żołnierzy z sześciu do ośmiu (opcja), a także wzrost odporności balistycznej do poziomu 4 wg STANAG 4569A w zakresie 360º poprzez zastosowanie nowego zewnętrznego pancerza kompozytowego (także opcja).

Dzięki tym trzem umowom, do końca 2028 r. Wojska Lądowe powinny otrzymać 208 kołowych bojowych wozów piechoty z wieżą ZSSW-30.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc