Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejna partia kołowych bojowych wozów piechoty Freccia dla Esercito Italiano

Włoskie wojska lądowe zamówiły 76 kolejnych kołowych wozów bojowych Freccia PLUS – 60 kołowych bojowych wozów piechoty i 16 niszczycieli czołgów. Fot. CIO

30 grudnia konsorcjum Consortio Iveco‒OTO Melara (CIO) poinformowało o zawarciu umowy na dostawę 76 kołowych bojowych wozów piechoty Freccia Wojskom Lądowym Sił Zbrojnych Republiki Włoskiej.

Informacja została przekazana z dziesięciodniowym opóźnieniem, bowiem kontrakt zawarto 20 grudnia. Podpisali go Dyrekcja Uzbrojenia Wojsk Lądowych (Direzione Armamenti Terrestri, DAT) we włoskim resorcie obrony i konsorcjum CIO. Umowa przewiduje produkcję i dostawę 76 wozów VBM (Veicolo Blindato Medio) Freccia w odmianie PLUS. 60 z nich ma reprezentować wersję bojowego wozu piechoty, pozostałych 16 przeciwpancerną. Ponadto kontrakt przewiduje dostawę dodatkowych materiałów i usług związanych ze szkoleniem, logistyką itp. Co ciekawe, przewiduje także dostawę wozów wsparcia, w tym kołowych wozów zabezpieczenia technicznego na podwoziu Iveco Trakker 10×10. Komunikat nie ujawnia wartości kontraktu ani harmonogramu dostawy. Jest to już kolejna umowa na dostawę pojazdów Freccia PLUS. Ostatnia, dotycząca 40 pojazdów ‒ 14 nośników moździerza 120 mm i 26 wozów dowodzenia, została zawarta w grudniu 2021 r. i miała wartość 440 mln EUR.

VBM Freccia PLUS zostały zmodernizowane w stosunku do bazowej odmiany. Moc silnika została zwiększona z 404 kW/550 KM do 485 kW/660 KM, co pozwala na uzyskanie zapasu mocy niezbędnego zarówno w razie dalszych modernizacji (np. dodania kolejnych elementów opancerzenia czy wyposażenia), jak i ze względu na perspektywy wzrostu zapotrzebowania na energię elektryczną. Według Leonardo, obecnie stosowany silnik może stanowić element hybrydowego układu napędowego. W obrębie wieży dokonano modyfikacji systemu kierowania ogniem, stosując nowe warianty głowic optoelektronicznych Janus i Lothar. Zastosowano również nowy system łączności wewnętrznej i zewnętrznej (wraz z systemem klasy BMS C2D/N Evo). Pojazdy mają być również wyposażone w nowy system nawigacji satelitarnej, współpracujący nie tylko z amerykańskim systemem GPS, lecz także z europejskim Galileo PRS. Uzbrojeniem nowej wersji wieży ma być 30 mm armata Leonardo X-Gun wyposażona, współpracującą z amunicją z programowalnym rozcaleniem, zastępująca starszą 25 mm armatę Oerlikon KBA. Tym samym Esercito Italiano otrzymają lepiej wyposażone i uzbrojone pojazdy.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc