4 sierpnia 2020 r. hiszpańska firma Indra poinformowała, że rząd Hiszpanii wskazał konsorcjum złożone z tejże firmy i niemieckiej Hensoldt Sensors GmbH jako realizatora programu opracowania i budowy nowych stacji radiolokacyjnych z anteną aktywną AESA (Active Electronically Scanned Array) do samolotów bojowych Eurofighter.
Powstałe w ramach programu radary E-Scan Common Radar System Mk 1 (ECRS Mk 1) mają zostać zamontowane w hiszpańskich i niemieckich Eurofighterów. Program ma na celu długodystansową konsolidację narodowych możliwości w zakresie badań, rozwoju i produkcji nowoczesnych systemów radiolokacyjnych do samolotów bojowych, co ma się w przyszłości przełożyć na obniżenie kosztów i zredukowanie ryzyka technicznego opracowania analogicznych systemów w ramach programu FCAS (patrz WiT 12/2019).
Nowy radar ma znacząco zwiększyć możliwości operacyjne samolotów Eurofighter. Ma zapewnić większe niż dotychczas zdolności w zakresie wykrywania i identyfikacji celów powietrznych oraz naziemnych/nawodnych, ma być też bardziej odporny na zakłócenia. System ECRS Mk 1 ma ponadto dysponować możliwościami w zakresie walki radioelektronicznej. Będzie zdolny zarówno do monitoringu pracy urządzeń elektronicznych przeciwnika, jak i zakłócania ich pracy. Hiszpania zamierza wyposażyć wszystkie obecnie używane Eurofightery w nowe radary, co ma umożliwić utrzymanie eksploatacji nawet najstarszych maszyn wersji Tranche I do 2045 r.
(Bartłomiej Kucharski) | Foto: Hensoldt |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu