17 lipca amerykańska agencja NOAA (Narodowa Służba Oceaniczna i Atmosferyczna, Narodowa Agencja Oceanów i Atmosfery), która zajmuje się m.in. prognozowaniem pogody i badaniem ekstremalnych zjawisk pogodowych, poinformowała o podpisaniu umowy z Gulfstream Aerospace Co. w sprawie zamówienia specjalnie przygotowanego samolotu G550.
Powyższa umowa ma wartość 106 mln USD. Będzie to drugi G550 przeznaczony dla NOAA – oba mają otrzymać konfigurację umożliwiającą badania ekstremalnych zjawisk pogodowych występujących podczas występowania huraganów. Pierwszy, zamówiony w 2019 roku, ma trafić do użytkownika w 2025 roku – macierzystą bazą ma być Lakeland w stanie Floryda. Ich wdrożenie do linii pozwoli na zastąpienie pojedynczego Gulfstream G400. Gufstreamy umożliwiają realizację badań na dużych wysokościach (do 15500 metrów). W niższych obszarach, nadal, w linii pozostaną dwa Lockheed Martin WP-3D Orion. Ich uzupełnieniem są WC-130J Super Hercules, które należą do 53. Eskadry Rozpoznania Meteorologicznego USAF.
Badania obejmujące loty w strefach występowania ekstremalnych zjawisk pogodowych (huragany, cyklony, tajfuny) mają umożliwić na zebranie danych, które później przydadzą się do lepszego poznania powyższych zagrożeń. To z kolei ma doprowadzić do zwiększenia precyzji prognoz meteorologicznych oraz podejmowania decyzji odnośnie przyszłości zasiedlania stref nadmorskich.
Produkowane (do 2021 roku) przez Gulfstream Aerospace odrzutowe samoloty dyspozycyjne rodziny G550 są popularną platformą do wielu zastosowań specjalnych. Wśród nich należy wymienić maszyny wczesnego ostrzegania i dowodzenia, zwiadowcze, walki elektronicznej czy telemetryczne.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu