Na Eurosatory 2022 francuska firma Arquus wystawia po raz pierwszy całkowicie publicznie swój lekko opancerzony taktyczny pojazd Scarabée. Ta francuska militarna awangarda w układzie 4×4 jest pokazywana już w wersji odpowiadającej wzorcowi do produkcji seryjnej.
Arquus Scarabée po raz pierwszy pokazano na poprzednim salonie Eurosatory w 2018 r. Jednak wówczas był to pokaz zamknięty dla VIP-ów i (lubianych) znajomych. A wtedy pokazany egzemplarz był de facto demonstratorem – pojazdem koncepcyjnym. Od tamtej pory Arquus Scarabée przeszedł cykl badań, także poligonowych. A przede wszystkim zebrał opinie przyszłych francuskich wojskowych użytkowników odnośnie zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych. W ten sposób na Eurosatory 2022 można oglądać Scarabée, w którym wdrożono te zmiany konstrukcyjne. Od razu w oczy rzuca się jedna z nich. Nieszablonowe drzwi boczne – odsuwane do tyłu na prowadnicach (problem parkowania w ciasnych uliczkach genialnie rozwiązany!) zastąpiono skrzydłowymi, otwieranymi do przodu. Najwyraźniej żołnierze lubią mieć jakąś osłonę, gdy kule świszczą koło ucha. Natomiast zachowało się centralnie umiejscowione stanowisko kierowcy.
Razem z pojazdem Arquus podał szereg danych taktyczno-technicznych obecnej wersji Scarabée. Wystawiony pojazd reprezentuje wersję rozpoznawczą (inne anonsowane to pojazd sił specjalnych czy patrolowy dla sił bezpieczeństwa państwowego). Załoga liczy czterech ludzi, a uzbrojenie stanowi zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia Hornet (firma nazywa się Hornet Defence i powstała we współpracy spółek Arquus i Safran Electronics & Defense) z wkm 12,7 mm i ppk MBDA Akeron MP (wcześniej nazywany MMP), powszechnie stosowane w wozach francuskiego programu SCORPION. Dopuszczalna masa całkowita Scarabée to 8 t, prześwit wynosi 0,4 m. Napędem jest widlasty silnik sześciocylindrowy o pojemności 3 l tworzący hybrydową jednostkę napędową razem z elektrycznym silnikiem (400 V). Łączna moc napędu to 300 KM spalinowego i 70 kW (100 KM) elektrycznego. Skrzynia biegów automatyczna z ośmioma przełożeniami. Zawieszenie w pełni niezależne z regulowanym prześwitem. Mobilność terenowa to zdolność pokonywania stoków o nachyleniu 60% i trawersowania stoków o nachyleniu 40%, pokonywania rowów o szerokości 0,9 m, przeszkód pionowych o wysokości 0,4 m, brodzenie do głębokości 0,8 m. Prędkość maks. to 1220 km/h, a zasięg drogowy 800 km.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Oj ponaddźwiękowy. Proponuję poprawić.
1220 km/h prędkości maksymalnej! Coś niesamowitego! To on umknie każdemu Javelinowi.