3 listopada Połączona Korporacja Lotnicza poinformowała, że z lotniska w Kazaniu wystartował do dziewiczego lotu pierwszy egzemplarz bombowca strategicznego Tu-160M2 wyposażonego w silniki NK-32-02.
Lot trwał 140 minut i zakończył się pełnym sukcesem - według obecnych deklaracji Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zamówiło dziesięć egzemplarzy, a docelowe zapotrzebowanie opiewa na 50 sztuk. Kontynuacja zamówień jest uzależniona od wyników wstępnej eksploatacji seryjnych Tu-160M2, które mają być dostarczone w latach 2023-2027 wraz z pierwszą partią 25 silników nowej generacji NK-32-02. Według dostępnych informacji wersja M2 zachowa obecny płatowiec, ale otrzymały ulepszone silniki (NK-32-02, które są produkowane przez spółkę ODK-Kuzniecow z Samary), a także nowe wyposażenie i uzbrojenie podwieszane. Dzięki zastosowanym zmianom, według przedstawicieli przemysłu, zasięg Tu-160M2 wzrósł o około 1650 km (z sześcioma pociskami Ch-55SM).
Decyzja o wznowieniu produkcji bombowców strategicznych Tu-160 został ogłoszony w kwietniu 2015 roku. Jest to najbardziej zaawansowany projekt rosyjskiego przemysłu lotniczego. Pozwoli na zebranie czasu na zaprojektowanie i wdrożenie do produkcji samolotu nowej generacji, który obecnie kryje się pod oznaczeniem PAK DA.
Obecnie Siły Powietrzno-Kosmiczne Federacji Rosyjskiej mają szesnaście bombowców strategicznych Tu-160. Większość z nich dostarczono w latach 1984-94. Kolejne trzy dostarczono w latach 1999-2020 (do ich budowy wykorzystano niedokończone płatowce, które pozostały w Kazaniu po zaprzestaniu produkcji w 1994 roku). Ze względu na problemy z pozyskaniem części zamiennych ich gotowość operacyjna nie jest wysoka – w październiku 2014 roku zatwierdzono projekt ich modernizacji, dotychczas prace przeszło przynajmniej pięć egzemplarzy, które noszą oznaczenie Tu-160M1.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu