Zaloguj

Siódmy A-50U przejdzie modernizację w przyszłym roku

Przy okazji udziału samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia Berijew A-50U w defiladzie z okazji Dnia Zwycięstwa 9 maja nad Moskwą, dyrektor generalny koncernu „Wega” Wiaczesław Michiejew zapowiedział, że kolejny, siódmy samolot tej wersji zostanie przekazany po modernizacji Siłom Powietrzno-Kosmicznym w 2021 r. Modernizację samolotów wczesnego ostrzegania Beriew A-50 do standardu A-50U zainicjowano w 2011 r.


Zmodernizowany A-50U otrzymał system zadaniowy Szmiel-M, opracowany przez koncern „Wega”. W porównaniu do systemu Szmiel zastosowanego na A-50, wersja M ma nowy podsystem komputerowy z w pełni cyfrową obróbką sygnału zamiast analogowej. Według producenta, nowy Szmiel jest o dwie tony lżejszy i dziesięciokrotnie bardziej niezawodny, niż poprzednik. Obrotowa antena radaru pozostała niezmieniona. Zupełnie nowe są stanowiska operatorów z wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi, a także systemy łączności i nawigacji. Załoga samolotu otrzymała miejsca odpoczynku, kuchnię i toaletę, czego wcześniej także nie było. Samolot zachował silniki dwuprzepływowe D-30KP2 z poprzedniej wersji i jedyną zewnętrzną różnicą między nimi jest brak w zmodernizowanym A-50U szerokich, wystających na boki płetw przy podwoziu głównym, które wcześniej służyły do ekranowania odbić sygnału radaru od ziemi.

Wszystkie A-50 służą w Eskadrze Lotniczej Samolotów Dalekiego Dozoru Radiolokacyjnego w składzie 610. Ośrodka Zastosowania Bojowego i Przeszkalania Personelu Latających (610. CBP PLS) w Iwanowo Siewiernyj, podporządkowanego dowództwu lotnictwa transportowego. Spośród 24 samolotów A-50 dostarczonych w swoim czasie Siłom Powietrznym ZSRR, dzisiaj w służbie pozostaje sześć A-50U i trzy samoloty A-50 oczekujące na modernizację. Jeden samolot (numer 40) przechodzi obecnie modernizację u Berijewa w Taganrogu; to właśnie on ma wrócić do służby w 2021 r. Kolejnych dziewięć nieprawnych dA-50 stoi na skraju lotniska w Iwanowo.

Jeszcze jeden samolot, numer 52, rejestracja RF-93953, został przebudowany przez Berijewa w prototyp samolotu wczesnego ostrzegania nowej generacji A-100. Jako A-100LL rozpoczął próby w locie 26 października 2016 r. Kolejne A-100 budowane są od podstaw, na platformie samolotu transportowego Ił-76MD-90A nowej produkcji.

W defiladzie nad Moskwą uczestniczył samolot nr 42 (RF-50610), najnowszy ze zmodernizowanych A-50U. Jeszcze jeden A-50U wziął udział w niewielkiej defiladzie powietrznej, zorganizowanej 9 maja przez rosyjski kontyngent wojskowy w bazie Humejmim w Syrii. Samolot A-50U nr 45 (RF-93952) przeleciał nad bazą w asyście dwóch bombowców Su-24M.

(Piotr Butowski) Foto: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej
reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc