21 sierpnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz koncern Boeing podpisali kontrakt w sprawie realizacji prac przy kolejnej partii samolotów szturmowych Fairchild A-10 Thunderbolt II, które przejdą przez zabieg montażu nowych skrzydeł i poszycia.
Zawarta umowa ma maksymalną wartość 999 mln dolarów i może objąć produkcję do 112 zestawów poszycia oraz 15 zestawów skrzydeł. Całość prac ma być realizowana na terenie Stanów Zjednoczonych oraz Republiki Korei, a w przypadku pełnego wykorzystania dostępnych opcji, będzie obowiązywać do sierpnia 2030 roku. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę funduszy, 239,5 mln dolarów.
Powyższa transza pozwoli na dostarczenie przez Boeinga oraz Korean Aerospace Industries 27 zestawów poszycia. Według Departamentu Obrony w zasobach US Air Force pozostało 109 niezmodernizowanych A-10, co oznacza iż powyższy kontrakt zawiera także opcje na produkcję do magazynu. W 2018 roku Departament Obrony rozpoczął poszukiwania wykonawcy drugiej partii części, gdyż Boeing rozważał całkowite wycofanie się z projektu.
Co ciekawe, podpisanie umowy nastąpiło kilka dni po zakończeniu prac przy pierwszej transzy samolotów A-10, które przechodziły zabiegi wymiany poszycia oraz skrzydeł. Objęła ona 173 samoloty, które przebudowywano w Stanach Zjednoczonych (162) oraz Republice Korei (11) – cały projekt zapoczątkowano w 2011 roku i kosztował 1,1 mld dolarów. Nowe elementy struktury samolotów posiadają żywotność 10 tys. godzin przed potrzebą realizacji przeglądu głównego, ma to pozwolić na utrzymanie floty A-10 w linii przynajmniej do 2040 roku. Jak pokazuje bowiem praktyka, pomimo zakupów zaawansowanych wielozadaniowych samolotów bojowych, to właśnie A-10 są intensywnie eksploatowane w konfliktach lokalnych jako wsparcie pola walki.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu