12 stycznia inspektor Luftwaffe gen. por. Ingo Gerhartz w wywiadzie udzielonym mediom poinformował o kilku kwestiach związanych z planem zakupu nowych samolotów bojowych, które mają zastąpić obecnie używane Panavia Tornado.
Zgodnie z rekomendacją Ministerstwa Obrony Republiki Federalnej Niemiec, następcy Tornad będą pochodzić od dwóch producentów. Konsorcjum Eurofighter GmbH może liczyć na kontrakt na około 90 Eurofighterów w wersji Tranche 4, natomiast drugim dostawcą ma być amerykański Boeing z rodziną F/A-18 Super Hornet. W tym przypadku władze federalne rekomendują zakup 15 egzemplarzy w wersji przełamania obrony powietrznej E/A-18G Growler (jako bezpośredni następcy dla wersji Tornado ECR) i dodatkowo 30 wielozadaniowych F/A-18F Super Hornet mających pełnić rolę uderzeniową z funkcją przenoszenia uzbrojenia nuklearnego (bomb B61).
W wywiadzie po raz pierwszy wskazano, że Luftwaffe jest zainteresowana zakupem wyłącznie dwumiejscowych Super Hornetów. Może to mieć związek z dotychczasowymi doświadczeniami operacyjnymi – tego typu rozwiązanie pozwoli na ograniczenie zamieszania w procesie przezbrajania jednostek z Tornad na Super Hornety. Dodatkowo atutem takiego rozwiązania jest możliwość zacieśnienia współpracy wojskowej z Australią (RAAF eksploatuje już F/A-18F Super Hornet i E/A-18G Growler), ponieważ w 2022 r. Luftwaffe ma zrealizować pierwszą turę operacyjną na terytorium właśnie tego kraju.
Według obecnych planów zakup amerykańskich samolotów ma nastąpić około 2023 r., kiedy ma zostać zakończona procedura przyznania środków budżetowych na ten program. W przypadku braku problemów natury politycznej Republika Federalna Niemiec będzie trzecim eksportowym użytkownikiem wielozadaniowych samolotów bojowych rodziny Boeing F/A-18 Super Hornet (po Australii i Kuwejcie). Obecnie producent wraz z administracją federalną Stanów Zjednoczonych prowadzi działania marketingowe w innych państwach Europy – Finlandii i Szwajcarii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu