Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Czwarty brytyjski Poseidon dostarczony

Czwarty brytyjski P-8A Poseidon startuje do lotu dostawczego. Fot. Boeing

3 listopada Royal Air Force poinformowała, że odebrała czwarty egzemplarz samolotu patrolowego bazowania lądowego Boeing P-8A Poseidon, który przy okazji otrzymał nazwę własną “Spirit of Reykjavic”.

Łącznie Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zamówiło, poprzez procedurę FMS, w lipcu 2016 roku dziewięć samolotów Boeing P-8A Poseidon, które w lokalnej nomenklaturze noszą oznaczenie Poseidon MRA.1. Ich macierzystą bazą została Lossiemouth w Szkocji – do września 2020 roku prowadzono prace budowlano-modernizacyjne, mające dostosować infrastrukturę do bazowania samolotów tej klasy. Ich użytkownikami będzie personel dwóch dywizjonów RAF. Decyzja o zakupie amerykańskich samolotów zapadła w wyniku zmian geopolitycznych, które pokazały krótkowzroczność władz brytyjskich, które wycofały w 2010 roku samoloty patrolowe BAE Systems Nimrod MRA4. Aby ograniczyć koszty, Londyn zdecydował się na zakup z półki - zrezygnowano z integracji samolotów z uzbrojeniem eksploatowanym przez Brytyjczyków.

Pierwszy brytyjski P-8A Poseidon został przebazowany do Wielkiej Brytanii w lutym bieżącego roku, w kwietniu 120. Dywizjon RAF osiągnął wstępną gotowość operacyjną (po dostawie drugiego egzemplarza). Trzeci Poseidon przebazowano pod koniec października. Kolejnych pięć znajduje się na różnych etapach prac montażowych. Są to pierwsze europejskie P-8 Poseidon, w latach 2022-23 dołączą do nich egzemplarze zamówione w marcu 2017 roku przez Norwegię (pięć sztuk). W tym państwie zastąpią obecnie eksploatowane Lockheed Martin P-3C Orion.

Ze względu na kończące zamówienia ze strony amerykańskiego lotnictwa morskiego, Boeing wraz z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych prowadzi intensywnie zabiegi marketingowe. W przypadku Europy mowa m.in. o Włoszech, Polsce oraz Republice Federalnej Niemiec. W przypadku tego ostatniego państwa decyzja o wstrzymaniu procesu modernizacji Lockheed Martin P-3C Orion powoduje, że rząd w Berlinie prowadzi analizy rozwiązań dostępnych na rynku. Wśród nich wymienia się właśnie interwencyjny zakup konstrukcji z półki - obok Boeing P-8A Poseidon drugim rozwiązaniem jest Airbus C-295MPA Persuader.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc