11 listopada Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii formalnie zapoczątkowało program NMH (New Medium Helicopter), którego celem jest gruntowna wymiana parku sprzętowego lotnictwa wojskowego tego kraju.
W ramach NMH planowany jest zakup do 44 wielozadaniowych śmigłowców transportowych, które pozwolą na zastąpienie obecnie eksploatowanych Bell 212, Bell 412 oraz Westland Puma HC.2. Szacunkowy koszt projektu to około 1 mld GBP – poza nowymi wiropłatami ma on objąć także zakup dwóch symulatorów. Zaproszenia do udziału mają zostać rozesłane do potencjalnych dostawców po 25 listopada, kiedy zaplanowano konferencję z zainteresowanymi producentami wiropłatów.
Brytyjski program NMH budzi zainteresowanie wszystkich dostawców śmigłowców kategorii średniej w świecie zachodnim. Wśród najbardziej aktywnych wymienia się europejskie koncerny Airbus (H175M) oraz Leonardo (AW149). Dodatkowo zainteresowanie wyraża korporacja Lockheed Martin (możliwość zaoferowania UH-60M Black Hawk za pośrednictwem Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych bądź komercyjnie S-70i Black Hawk produkowane przez należące do Lockheed Martin Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu). Poza tą trójką do walki o zamówienie może stanąć także Bell Textron, konsorcjum NHIndustries.
Obok zakupu obecnie dostępnych na rynku konstrukcji, drugą opcją dla Londynu jest także dołączenie do amerykańskiego programu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). Wadą tego ostatniego rozwiązania jest czynnik czasowy, czyli dostępność odpowiedniej liczby eksportowych maszyn dopiero w kolejnym dziesięcioleciu bieżącego wieku podczas gdy potrzeby Brytyjczyków wymagają dostaw wcześniej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Biorąc pod uwagę nasze plany kupna maszyn pokładowych dla Mieczników jak Wildcat i samych okrętów pojawiają się tu opcje na barter. Dla 6/8 Wildcatow czy Merlinow Lini u nas nikt nie zbuduje.