30 marca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz koncern Boeing podpisali, oczekiwany, kontrakt na pełne finansowanie budowy i dostaw XI serii produkcyjnej samolotów patrolowych bazowania lądowego P-8A Poseidon, które trafią do US Navy oraz klientów eksportowych.
Marcowy kontrakt ma wartość 1,5 mld dolarów i obejmuje produkcję osiemnastu egzemplarzy, które mają zostać dostarczone do października 2023 roku. Osiem z nich trafi do US Navy, a pozostałe do dwóch klientów eksportowych kupujących je za pośrednictwem procedury FMS – Republiki Korei (sześć za kwotę 812 mln dolarów) oraz Nowej Zelandii (cztery za kwotę 523 mln dolarów). W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie.
Nie są to jedyne fundusze na powyższą partię samolotów. 28 lutego 2020 roku Boeing otrzymał już 429 mln dolarów w celu uruchomienia produkcji podzespołów – powyższe zlecenie miało zostać zrealizowane do czerwca 2020 roku.
Dodatkowo tego samego dnia Departament Obrony podpisał umowę z firmą L3 Harris Technologies Inc. w sprawie produkcji 35 kompletów pylonów na uzbrojenie podwieszane BRU-75A przeznaczonych dla samolotów P-8A Poseidon. Kontrakt ma wartość 26 mln dolarów i obejmuje dostawy dla US Navy (13), Wielkiej Brytanii (7), Norwegii (5), Republiki Korei (6) oraz Nowej Zelandii (4). Powyższe dostawy mają zostać zrealizowane do września 2024 roku.
Obecnie samoloty rodziny P-8 Poseidon są eksploatowane przez Stany Zjednoczone, Indie, Australię oraz Wielką Brytanię. Dodatkowo w produkcji znajdują się już pierwsze egzemplarze przeznaczone dla kolejnych klientów eksportowych – Norwegii, Nowej Zelandii oraz Republiki Korei. Dodatkowo producent prowadzi działania marketingowe skierowane na zdobycie nowych zamówień – wśród potencjalnych rynków wymienia się inne państwa NATO, a także Arabię Saudyjską.
(ŁP) | Foto: US Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu