5 sierpnia koncern Boeing poinformował o dostarczeniu pierwszego seryjnego egzemplarza wielozadaniowego śmigłowca MH-139A Grey Wolf do US Air Force.
Pierwsza maszyna trafiła do bazy lotniczej Malmstrom w stanie Montana i jest jedną z trzynastu egzemplarzy partii wstępnej zamówionych w 2023 roku. W 2024 roku Departament Obrony zamówił siedem kolejnych seryjnych wiropłatów. Wcześniej Boeing dostarczył sześć egzemplarzy należących do partii badawczo-rozwojowej.
Łącznie, w ramach programu planowany jest zakup 84 egzemplarzy MH-139A Grey Wolf, które zastąpią w linii obecnie eksploatowane Bell UH-1N Huey. Głównym zadaniem stojącym przed flotą MH-139A jest zabezpieczenie infrastruktury wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych, a także transportu ważnych osobistości. Dodatkowo mają wspierać służby poszukiwawczo-ratownicze w stanach Montana, Wyoming, Północna Dakota, Kolorado oraz Nebraska. Część floty ma stacjonować w Japonii.
MH-139A Grey Wolf to wynik kooperacji koncernów Boeing oraz Leonardo. Konstrukcja bazuje na wielozadaniowym śmigłowcu AW139 – w ramach podziału prac, Leonardo realizuje proces montażu ostatecznego bazowego wiropłata w zakładach w Filadelfii, a później jest on dostarczany do Boeinga (także w Filadelfii) w celu montażu wyposażenia militarnego zgodnego z wymaganiami użytkownika. Co ciekawe, amerykańska konfiguracja AW139 budzi zainteresowanie odbiorców na świecie – jak wskazuje Boeing, prowadzone są rozmowy, które mogą zaowocować sprzedażą eksportową poprzez procedurę FMS.
Dla programu AW139 zdobycie kontraktu w Stanach Zjednoczonych to największy sukces marketingowy w segmencie wojskowym. Dotychczas koncern Leonardo dostarczył klientom na całym świecie ponad 1200 egzemplarzy, z czego około 25% trafiło do sił zbrojnych państw świata. Ważnym elementem programu są należące do koncernu Leonardo zakłady WSK PZL Świdnik S.A., które są głównym dostawcą struktur kadłubowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu