21 stycznia Boeing poinformował o podpisaniu wieloletniej umowy z Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii dotyczącej wsparcia eksploatacji śmigłowców AH-64E Guardian, które obecnie są wdrażane do eksploatacji w siłach zbrojnych tego kraju.
W jej ramach specjaliści koncernu Boeing mają zapewniać wsparcie w zakresie szkolenia personelu, dostaw części zamiennych oraz pomocy logistycznej dla całej floty 50 śmigłowców tego typu. Część umowy będzie realizowana na terenie Wielkiej Brytanii, w oparciu o ośrodek szkoleniowy znajdujący się w Middle Wallop. I faza realizacji, o wartości 348 mln USD, obejmuje czteroletni okres, natomiast ramowo ma obowiązywać do 2040 roku. Jak podkreśla producent, pozwoli na wygenerowanie ponad 200 wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy w Wielkiej Brytanii – Boeing zaangażuje w kontrakt lokalne firmy.
Obecnie brytyjskie siły zbrojne odebrały czternaście AH-64E Guardian, które rozpoczęły loty testowe w brytyjskiej przestrzeni powietrznej pod koniec ubiegłego roku. Według harmonogramu, osiągnięcie gotowości operacyjnej zaplanowano na początek 2023 roku. Całość dostaw ma zostać zrealizowana w 2024 roku. Dodatkowo Boeing dostarczył już część urządzeń szkolno-treningowych, które pozwalają na realizację przeszkolenia załóg na nowy typ wiropłata.
Wielka Brytania jest pierwszym europejskim użytkownikiem śmigłowców Boeing AH-64E Guardian. Zastąpią obecnie eksploatowane WAH-64 Apache Mk 1. Z kolei Niderlandy zdecydowały się na przebudowę do nowej wersji posiadanych AH-64D Longbow Apache. W Europie AH-64 są eksploatowane także przez Grecję, jednak dotychczas władze w Atenach nie podjęły decyzji odnośnie przyszłości floty. Dodatkowo Boeing, z udziałem amerykańskich władz federalnych, prowadzi działania marketingowe w innych częściach Starego Kontynentu. Można wymienić Polskę oraz Republikę Federalną Niemiec.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu