Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Bezzałogowe śmigłowce dla Royal Navy

Śmigłowiec S-100 został wybrany dla Royal Navy i w przyszłym roku rozpocznie dwuletni okres testów na fregacie typu 23. Fot. Schiebel

Thales i Schiebel dostarczą brytyjskiej Royal Navy bezzałogowe systemy powietrzne z wiropłatami S-100. Są one przeznaczone do bazowania na fregatach ZOP typu 23/Duke.

Ministerstwo Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zawarło umowę z firmami Thales i Schiebel na dostawę systemu Peregrine. Szacunkowa wartość kontraktu wyniosła ok. 20 mln GBP. W skład systemu wejdzie m.in. śmigłowiec bezzałogowy Schiebel CAMCOPTER S-100 wyposażony w system radiolokacyjny Thales I-Master i głowicę optoelektroniczną. I-Master może pracować zarówno w trybie Synthetic Aperture Radar (radar z syntetyczną aperturą), jak i Maritime Moving Target Indication (wskazywanie morskich celów poruszających się). Po wykryciu obiektu i podjęciu kontaktu, głowica rozpoczyna śledzenie. Sensory S-100, wspierane przez automatyczny system identyfikacji AIS i współpracujące z systemem kierowania misją CarteNav AIMS Mission System, zapewniają operatorowi możliwość szybkiego wykrywania i identyfikacji nieznanych celów.

System ma działać od połowy 2024 roku, początkowo przez dwa lata, z możliwością przedłużenia tego okresu. Pozwoli to Royal Navy na zebranie cennych doświadczeń i zrozumienie sposobu wykorzystania systemów bezzałogowych w tej roli przed dalszymi decyzjami i inwestycjami w ramach programu Future Maritime Aviation Force. Thales będzie pełnił rolę głównego integratora systemów w programie Peregrine.

Wykorzystanie śmigłowca bezzałogowego, wyposażonego w radar SAS, AIS i głowicę obserwacyjną, pozwoli na szybkie sprawdzanie jednostek pływających w rejonach o dużym natężeniu ruchu i potencjalnie niebezpiecznych bez konieczności zastosowania droższych i narażonych na ryzyko maszyn załogowych. S-100 może działać w trudnych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. Wysokiej rozdzielczości obrazy i dane radarowe uzyskane w dużej odległości od nosiciela, poza możliwościami jego czujników pokładowych, będą pobierane przez operatora i rozpowszechniane w czasie rzeczywistym poprzez system zarządzania walką okrętu i udostępniane wielu użytkownikom (okrętom), zwiększając świadomość sytuacyjną zespołu zadaniowego. Pozwoli to na podejmowanie szybkich decyzji operacyjnych.

Nazwa systemu upamiętnia bazę Royal Naval Air Station HMS Peregrine w Ford w hrabstwie West Sussex, należącą do Fleet Air Arm (brytyjskie lotnictwo morskie). HMS Peregrine była używana po II wojnie światowej jako specjalizowany ośrodek testowy i rozwojowy Fleet Air Arm we wczesnych latach pokładowych samolotów odrzutowych. Bazę zamknięto w 1958 roku.

Camcopter S-100 jest też jedynym uczestnikiem polskiego programu Albatros, dotyczącego zakupu bezzałogowych systemów klasy taktycznej krótkiego zasięgu pionowego startu i lądowania.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc