Kieleckie Targi Lotnicze po raz pierwszy odbyły się nie tylko w targowych halach, ale także na lotnisku w podkieleckim Masłowie. Wystawę odwiedziło ponad 1000 branżowych gości.
Współpraca Targów Kielce z Aeroklubem Kieleckim oraz Urzędem Marszałkowskim zaowocowała bardzo ciekawym sposobem prezentacji latających maszyn – ekspozycja na lotnisku cieszyła się ogromnym powodzeniem, a zwiedzający chwalili pomysł podzielenia wystawy. W sumie na płycie i w hangarach pokazano prawie 50 statków powietrznych. Pierwszego dnia w Masłowie dominowały maszyny Aeroklubu Kieleckiego oraz te, którymi przylecieli wystawcy. Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszył się samolot ultralekki Viper SD4, który przyciągał wzrok drapieżną bryłą i intensywną kolorystyką. Pojawił się także dwumiejscowy Tecnam o mocy 100 KM. W gronie wiatrakowców wyróżniał się Robinson R44, którego miłośnikom lekkich śmigłowców z pewnością nie trzeba przedstawiać. Szkoła Pilotażu SkyWings zaprezentowała samolot Piper, a firma Aeroprakt pokazała najnowszy samolot z rodziny, czyli A32, który przed wypuszczeniem na rynek testowany był przez ponad 3 lata.
Goście podziwiali Cessnę 152, jeden z najpopularniejszych na świecie samolotów szkoleniowych. Podziw budził także samolot AN-2, szerzej znany po prostu jako „Antek”. Ciekawostką jest, że „Antek” służy do zrzutu skoczków spadochronowych, ale i nie tylko. W ramach akcji „Lisy” piloci wykorzystują go do zrzutu szczepionek przeciwko wściekliźnie. Były to także dwie ważne, branżowe konferencje, które odwiedziło wielu zainteresowanych.
Światowa premiera w hali Targów Kielce
Aviation Expo okazało się świetną okazją do światowej premiery wiatrakowca Argon GTL produkcji Manufaktury Lotniczej. W hali kieleckiego centrum wystawienniczego Argon przyciągał wzrok zwiedzających nie tylko nowoczesną bryłą – uwagę zwracał również głęboki odcień błyszczącego lakieru z palety firmy McLaren. Wiatrakowiec Argon Grand Turismo Long (do podróży na dalekie dystanse) posiada silnik ROTAX 915iS o mocy 141 KM. Jego moc potwierdzają wyniki testów przeprowadzonych na hamowni przez znanego i cenionego na świecie tunera silników ROTAX, czyli firmę Edge Performance z Norwegii. Model prezentowany w Targach Kielce wyposażony został w Glass Cockpit Kanardia Nessis III, czyli duży, komfortowy wyświetlacz z parametrami lotu, silnika oraz mapą. Maszyna posiada również 2-osiowego autopilota, radio i transponder. Firma Manufaktura Lotnicza samodzielnie produkuje kompozyty niezbędne do budowy wiatrakowców – w tym kadłuby, usterzenie oraz rotory. Argon GTL nie stanowi w tej kwestii wyjątku. Wiatrakowiec w 30% wykonano z włókien aramidowych, a w 70% z karbonu. Co ciekawe, w Argonie GTL zademonstrowanym w Targach Kielce wykorzystano grzane fotele firmy McLaren, co z pewnością docenią miłośnicy luksusowych rozwiązań. Nie przejdą obojętnie również obok dostępnych wariantów kolorystycznych – lakiery pochodzą z palet McLaren oraz Lamborghini. Opcjonalnie klienci mogą zamówić wiatrakowiec w opcji Shadow Line (ze wszystkimi metalowymi częściami anodowanymi na czarno) oraz Carbon Look – z karbonem na elementach płatowca i wnętrza. Argon GTL prezentowany w Kielcach demonstrował oba warianty. Jego cena nieznacznie przekraczała 189 tysięcy euro.
Atrakcją targów był też samolot Shark, którym w tym roku Zara Rutherford okrążyła glob w locie solo, bijąc tym samych Rekord Świata. Wyczyn ten miał także znaczenie symboliczne, dziewiętnastolatka chce zachęcić młode kobiety do realizacji marzeń i zmniejszyć przepaść pomiędzy mężczyznami i kobietami w lotnictwie i naukach ścisłych. Dotychczas samolot był udostępniony większej publiczności jedynie na targach we Fredrishafen. Fani pokonywania własnych barier w podniebnych wyczynach nie mogli przegapić okazji, aby zobaczyć go w Kielcach.
Merytorycznie na AVIATION EXPO
Strategiczne znaczenie małych lotnisk dla obronności kraju, rozwój ich infrastruktury oraz znaczenie aeroklubów w szkoleniu profesjonalnych i sportowych kadr lotniczych – między innymi takie tematy poruszone zostały przez ekspertów podczas pierwszego Europejskiego Forum Aeroklubów, które odbyło się w pierwszym dniu Targów Lotniczych. Podczas Forum głos zabrali przedstawiciele wielu działających w Polsce aeroklubów, fundacji, stowarzyszeń i przedsiębiorstw, skupionych wokół branży lotniczej. Forum nie było jedynym merytorycznym uzupełnieniem ekspozycji Targów Aviation Expo, Dwie konferencje przygotowała Joanna Wieczorek, ekspert Prawa Lotniczego z Drone Aliance Europe.
- Innowacje nas dziś zasypują z każdej strony. Sztuką jest wybrać te, które są sensowne i inteligentne – mówił Andrzej Gniadkowski z Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” rozpoczynając Konferencję Technology & Law for Aviation, odbywającą się pierwszego dnia targów.
W czasie konferencji mowa była także o usługach obsługi naziemnej, ładunkach. Prowadzone były prelekcje o tym, co znaczy fuel efficiency (efektywność paliwowa) w praktyce operacyjnej. Prelegenci podjęli temat ekologicznych paliw SAF, dyskutowali o tym, czy to moda czy konieczność. Uwagę skupił także wykład dotyczący nowoczesnego podejścia do zarządzania przestrzenią powietrzną. Poruszone kwestie bardzo specjalistyczne, jak aplikacje, czy kokpit bez papieru, a także synergiczne połączenie technologii lądowych i lotniczych. Była też mowa o tym, jak zostać pilotem.
Drony zyskują na znaczeniu, wpływają na rozwój wielu branż, takich jak transportowa czy budowlana. Szybki rozwój możliwości BSP wymusza zmiany, takie jak cyfryzacja obsługi lotów, ale i bywa zagrożeniem. O rynku, potrzebach i ich przyszłości dyskutowano podczas konferencji Global Drone Conference, którą przeprowadzono w niedzielę.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu