2 kwietnia Departament Obrony Australii poinformował, że półroczna misja samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-7A Wedgetail w Europie zakończyła się i w ciągu najbliższych dni maszyna powróci do kraju.
Australijski kontyngent trafił do bazy lotniczej Ramstein w Republice Federalnej Niemiec. W ciągu sześciu miesięcy Operacji Kudu maszyna wylatała około 250 godzin – pojedyncza misja trwała około 5 godzin. Co należy odnotować, głównym obszarem działalności była przestrzeń powietrzna Polski (południowo-wschodnia). Zbierane informacje wspierały sojuszniczy system obroni przeciwlotniczej. Obok zadań operacyjnych obecność E-7A Wedgetail w Europie była okazją do zapoczątkowania współpracy na poziomie personelu – 15 listopada 2023 roku agencja NSPA ogłosiła, że następcą dla samolotów E-3 Sentry należących do NATO będą właśnie E-7A Wedgetail.
Australijski Wedgetail rozpoczął loty operacyjne w przestrzeni powietrznej NATO pod koniec października 2023 roku. Dzięki operowaniu nad południowo-wschodnią Polską możliwa była obserwacja zachodniej Ukrainy do czego wykorzystywano możliwości stacji radiolokacyjnej Northrop Grumman MESA.
Poza Australią wsparciem dla sojuszniczej eskadry NATO był także inne państwa oraz ich narodowe zdolności. Można tu wymienić m.in. tureckie E-7A Wedgetail, włoskie G550AEW&C, francuskie E-3D Sentry czy też amerykańskie E-2D Advanced Hawkeye. Wkrótce do powyższej listy dołączą także polskie samoloty Saab 340AEW&C wyposażone w stacje radiolokacyjne Erieye – dostawa pierwszego miała miejsce w marcu bieżącego roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu