16 maja rząd Australii poinformował o uruchomieniu dodatkowych środków budżetowych na rozwój i zakup kolejnej partii bezzałogowych samolotów Boeing MQ-28A Ghost Bat. Powyższy projekt stanowi etap budowy platform latających, które mają wspierać maszyny załogowe.
Majowa umowa z konsorcjum firm, na czele których stoi koncern Boeing, ma wartość 454 mln AUD i obejmuje dostawę kolejnych siedmiu MQ-28A Ghost Bat – ich dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2024-25. Obecnie producent dostarczył i oblatał dwa pierwsze egzemplarze, a trzeci dołączy do programu prób w locie w drugiej połowie bieżącego roku. Łącznie rząd Australii zamówił dotychczas trzynaście sztuk MQ-28A Ghost Bat – pierwszy z nich został oblatany w lutym 2021 roku.
Program budowy bezzałogowej platformy współpracującej z lotnictwem załogowym (w przypadku Australii mowa m.in. o Lockheed Martin F-35A Lightning II, Boeing F/A-18F Super Hornet, przełamania obrony powietrznej Boeing E/A-18G Growler czy patrolowych Boeing P-8A Poseidon) został zapoczątkowany w 2017 roku. Jak wskazuje rząd australijski, około 70% podzespołów i know-how powstaje na terytorium tego kraju. W projekcie zaangażowanych jest obecnie 81 lokalnych podmiotów gospodarczych, a MQ-28A jest pierwszym wojskowym statkiem powietrznym zaprojektowanym i wdrożonym do produkcji w Australii od 50 lat. Według planów pierwsze seryjne egzemplarze trafią do służby w 2024 roku.
Obecnie prace nad budową bezzałogowych aparatów latających mających współpracować z załogowymi samolotami bojowymi są prowadzone w wielu państwach świata. Poza Australią można wymienić m.in. Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię oraz Chiny. Prace budzą zainteresowanie wielu państw, w tym także Polski, gdzie Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło program Harpii Szpon. Z tego też względu współpracę przemysłową oferuje Warszawie m.in. korporacja Lockheed Martin.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu