Na razie nie ma więcej informacji na temat samego szkolenia, jego terminarza itd. Natomiast w tej chwili jest oczywiste, że 16. Pułk Królewskiej Artylerii (16th Regiment Royal Artillery, 16RegtRA) Armii Brytyjskiej (British Army), stacjonujący w Baker Barracks niedaleko Portsmouth, jako pierwszy będzie uzbrojony w system Sky Sabre. Warto dodać, że 16RegtRA to jedyny liniowy oddział przeciwlotniczy British Army odpowiedzialny za zadania obrony powietrznej krótkiego zasięgu. 16RegtRA wchodzi w skład 7. Grupy Przeciwlotniczej (7th AD Group) i jest podporządkowany 3. Dywizji, tzw. Żelaznej – 3rd (United Kingdom) Division/Iron Division. Jest to jedyny w British Army taki związek taktyczny stałej gotowości, przez co jest główną siłą ekspedycyjną British Army ze względu na czas reakcji. 16RegtRA także funkcjonuje w takim trybie. Jak pod koniec listopada 2020 r. podały brytyjskie media, elementy 16RegtRA od lutego ub.r. są rozmieszczone w Arabii Saudyjskiej (co brytyjski rząd zataił przed opozycją). Według oficjalnie ujawnionych informacji, do Arabii Saudyjskiej przerzucono jedynie stacje radiolokacyjne Saab Giraffe AMB, które „koło Rijadu” pomagają uzupełnić luki w systemie obrony saudyjskiej stolicy. W rzeczywistości pododdziały 16RegtRA mają wspierać obronę saudyjskich instalacji naftowych w związku z ponownym wzrostem aktywności bezzałogowców i sił rakietowych jemeńskiego Ansar Allah. 16RegtRA odpowiada także za obronę przeciwlotniczą Falklandów, więc jej pododdziały są na tym archipelagu rotacyjnie rozmieszczane. Przed wprowadzeniem systemu Sky Sabre jedynym systemem rakietowym 16RegtRA były zestawy Rapier FSC (Field Standard C).
Wraz z systemem Sky Sabre i pociskami CAMM (Common Anti-air Modular Missile, wspólny modułowy pocisk przeciwlotniczy) rozpoczyna się nowa epoka w historii 16RegtRA ze względu na skokowy wzrost charakterystyk taktyczno-technicznych Sky Sabre w porównaniu z dotychczasowym Rapierem FSC (który można w pewnym przybliżeniu określić jako rozmieszczony na naczepach odpowiednik sowieckiego systemu Osa-AKM). Szczegółowe opisy pocisków CAMM i CAMM-ER (Extended Range – o powiększonym zasięgu) zamieszczaliśmy już parokrotnie na łamach „Wojska i Techniki” (np. WiT 9/2018). Na tym etapie Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii nie podaje struktury baterii, ani listy jej sprzętu. Ale na zamieszczonych przez 16RegtRA zdjęciach widać standardowe w British Army ciężarówki serii RMMV HX77, w tym w wariancie 6×6 (wyrzutnia) i 4×4 (pojazd transportowo-załadowczy). Pokazano także stację Giraffe AMB, na podwoziu RMMV HX60 8×8, która służy jako podstawowy środek wykrywania i śledzenia celów baterii.
W British Army Sky Sabre stanowi komponent Medium Range Air Defence (MRAD, system przeciwlotniczy średniego zasięgu) w ramach Ground Based Air Defence System (GBAD). Przeszkalana właśnie 32. bateria ma osiągnąć w tym roku najpierw wstępną gotowość operacyjną (IOC, Initial Operational Capability), a następnie wkrótce pełną zdolność operacyjną. Choć obecnie brytyjskie Ministerstwo Obrony nie ogłasza jeszcze dokładnego harmonogramu dostaw kolejnych zestawów Sky Sabre do British Army, z opublikowanego 27 lutego 2020 r. dokumentu „The Defence Equipment Plan 2019” (Plan dot. sprzętu obronnego 2019) wiadomo, że dostawy GBAD zaplanowano dopiero w kolejnych latach, licząc od tego roku. Sky Sabre wraz z pociskami CAMM są ujęte przez brytyjski resort obrony w ramach tzw. Programów Strategicznych (Strategic Programmes), a dokładniej w Programie Zaawansowanego Uzbrojenia (Complex Weapons Programme), czyli najnowszych systemów rakietowych różnego przeznaczenia. W tychże planach priorytet przed GBAD ma jego okrętowy odpowiednik, czyli Sea Ceptor FLAADS (Future Local Area Air Defence System – perspektywiczny system przeciwlotniczy obrony bliskiego obszaru), co wynika z brytyjskiej doktryny militarnej. Do tej pory pociski CAMM (w wersji lądowej i morskiej są tożsame), wykorzystywane w okrętowym systemie Sea Ceptor, osiągnęły status IOC w Royal Navy na fregatach typu 23 Duke, przezbrajanych w nowy system przeciwlotniczy ze starego Sea Wolfa (program Sea Ceptor FLAADS (M) T23). Następne w kolejce będą nowe typy brytyjskich okrętów, czyli najpierw osiem fregat typu 26 City (program Sea Ceptor FLAADS (M) T26), a potem przyszłych pięć typu 31. Brytyjskie okręty dość łatwo znajdują odbiorców eksportowych, co przekłada się na rosnącą liczbę państw kupujących też pociski CAMM wraz z zamówionymi jednostkami pływającymi: Chile do swoich modernizowanych fregat typ 23, Kanada do fregat typu 26 (Canadian Surface Combatant), a Brazylia do fregat typu Tamandaré (wersja fregat MEKO A-100), to samo Nowa Zelandia, zamawiając CAMM-y do swoich fregat typu ANZAC (MEKO 200 ANZ) w ramach ich modernizacji.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu