Istotnym elementem procesu osiągania interoperacyjności przez Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej było wyposażenie polskiego lotnictwa wojskowego w samoloty wielozadaniowe spełniające wszystkie standardy NATO. Rozpatrywano kilka wariantów pozyskania takich maszyn, wśród nich zakup 64 używanych samolotów wielozadaniowych F-16A/B i ich modernizację. Planowano pozyskać je w kilku kolejnych latach. Koncepcja ta została zapisana w „Rządowym planie rozwoju i modernizacji Sił Zbrojnych RP na lata 1998-2021”. Planowano, że pierwsze 16 samolotów wielozadaniowych F-16A/B Polska nabędzie w 2002 r., a uzbrojona w nie eskadra lotnictwa taktycznego wstępną gotowość operacyjną osiągnie w roku następnym i zastąpi dotychczasowe eskadry wydzielone do Sił Reagowania NATO.
W 2001 r. zdecydowano się na inne rozwiązanie – zakup fabrycznie nowych odrzutowych samolotów bojowych. Konsekwencją przyjęcia nowej strategii było przesłanie, 12 kwietnia 2001 r., do rządów Francji, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, zapytania o możliwość dostarczenia nowoczesnych samolotów wielozadaniowych. 2 maja 2001 r. rząd polski skierował do Sejmu, w trybie pilnym, projekt ustawy „Program wyposażenia Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe”. Ustawa została przyjęta 22 czerwca 2001 r. i zapewniała warunki realizacji kontraktu. Pozwoliło to rozpocząć drugą turę negocjacji w sprawie wyboru samolotów wielozadaniowych dla polskiego lotnictwa.
W 2002 r. rząd przyjął nowelizację ustawy o ustanowieniu wieloletniego programu „Wyposażenia Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe”. Zmieniono w nim m.in. liczbę samolotów planowanych do zakupienia – z 64 do 48 oraz zrezygnowano z planu pozyskania 16 samolotów używanych. Nowela do ustawy została przez Sejm przyjęta 20 marca 2002 r. W ciągu dwóch miesięcy Ministerstwo Obrony Narodowej i Ministerstwo Gospodarki miały określić warunki ofert wiążących. Stwierdzono, że Polska zamierza zakupić 36 samolotów jednomiejscowych i 12 dwumiejscowych. Zaznaczono przy tym, że zamiarem jest nie tyle zakup samych samolotów ile zakup platform powietrznych (lotniczego, taktycznego systemu bojowego) do przenoszenia nowoczesnych systemów: rozpoznania pola walki, wykrywania i identyfikacji celów, precyzyjnego rażenia celów oraz czynnej i biernej walki radioelektronicznej. Istotnym elementem przetargu było kryterium offsetowe zakładające skompensowanie kosztów zamówienia w stu procentach.
13 listopada 2002 w Dowództwie Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej nastąpiło oficjalne otwarcie kopert z ofertami: Stany Zjednoczone zaproponowały nam samolot wielozadaniowy F-16C/D Block 52+, Francja – Mirage 2000-5 Mk 2, a Wielka Brytania i Szwecja – JAS-39C/D Gripen. W ciągu 45 dni komisja przetargowa miała zdecydować o wyborze konkretnego typu. W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia do składania ofert ostatecznych Komisja określiła kryteria, zgodnie z którymi został dokonany wybór najkorzystniejszej oferty. W skali 100 punktów były to: 45 pkt. – cena oferty, 20 pkt. – walory operacyjne, 20 pkt. – spełnienie wymogów taktyczno-technicznych i 15 pkt. – offset. W trakcie oceny złożonych ofert tylko w zakresie spełnienia wymogów taktyczno-technicznych poddano weryfikacji 430 elementów, m.in.:
Po zapoznaniu się z otrzymanymi ofertami ostatecznymi Komisja Przetargowa przedstawiła do akceptacji Ministrowi Obrony Narodowej najkorzystniejszą z nich. Za taką została uznana oferta, która uzyskała największą liczbę punktów wyliczoną według wzorów zawartych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Oferta zwycięzcy uzyskała ponad 90 na 100 możliwych punktów.
27 grudnia 2002 r. w Dowództwie WLOP przedstawiciele ambasad państw uczestniczących w przetargu otrzymali pisemną informację o jego rozstrzygnięciu. Tego samego dnia na konferencji prasowej Minister Obrony Narodowej, Jerzy Szmajdziński, poinformował o rozstrzygnięciu przetargu i zwycięstwie amerykańskiej oferty z samolotem wielozadaniowym typu F-16C/D Block 52+, którą w imieniu rządu Stanów Zjednoczonych złożyła Defense Security Cooperation Agency (DSCA). Dzięki temu polskie Siły Powietrzne stały się 24 (i dziewiątym w NATO) użytkownikiem F-16. Po wyborze amerykańskiej oferty przystąpiono do szczegółowych negocjacji dotyczących umów kompensacyjnych (offsetu), których podpisanie 18 kwietnia 2003 r. doprowadziło do formalnego zawarcia kontraktu na dostawę 36 samolotów jednomiejscowych F-16C i 12 dwumiejscowych F-16D Block 52+. W jego skład wchodziły cztery umowy szczegółowe: o dostawach F-16, o finansowaniu zakupu, o kredycie na ten zakup udzielonym przez rząd Stanów Zjednoczonych oraz o offsecie. Cena samolotów wraz z uzbrojeniem i osprzętem wynosiła 3 478 945 926 USD.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu