Pierwsze, jeszcze „szpiegowskie”, fotografie nowego okrętu wykonano w Wuhan w maju tego roku. Mimo ich słabej jakości wystarczyły, by wzbudzić zainteresowanie świata zachodniego tą konstrukcją. Pojawiły się spekulacje, że mogła ona wykorzystywać rozwiązania opracowane przez Szwedów na potrzeby programu okrętów podwodnych typu A26 Blekinge. Wątpliwości rozwiały się, gdy tajemniczą jednostkę holowano do Szanghaju, gdzie jest obecnie przygotowywana do prób morskich.
Górna część obudowy kiosku została ukształtowana tak, aby odbijać impulsy sondujące sonarów aktywnych w kierunku utrudniającym ich powrót do nadajnika na obcym okręcie nawodnym lub podwodnym. Idea ta odpowiada ograniczaniu skutecznej powierzchni rozproszenia radiolokacyjnego w okrętach nawodnych czy statkach powietrznych (stealth). Przekrój poprzeczny ma kształt połączonych rombów. Ponadto ma ona prawdopodobnie ograniczać wzbudzanie kilwatera na powierzchni morza podczas pływania na głębokości peryskopowej. Konstrukcja ta jako żywo przypomina typ A26, znany też w Polsce, gdzie był oferowany w programie okrętu podwodnego nowego typu Orka. Szwedzi planowali zastosować ją już na parze zmodernizowanych jednostek typu A19S Gotland, ale nie doszło do tego, głównie z przyczyn finansowych. Natomiast prototypowy Blekinge typu A26 powstaje w stoczni Saab Kockums w Karlskronie i nie podniesie szwedzkiej bandery przed 2024 r. Tymczasem Chińczycy, nie czekając na to wydarzenie, przejęli inicjatywę i niebawem ich okręt wyjdzie w morze.
Nieformalnie jest on określany jako typ 039C lub 039D. Z pewnością jest kolejną odmianą typu 039A (ozn. NATO Yuan). Jednostki te ewoluują co kilka egzemplarzy (do tej pory zbudowano 17). W poprzednich podseriach zmiany dotyczyły m.in.: dodania sonarów pasywnych z antenami bocznymi, kształtu obudowy kiosku i górnej części kadłuba lekkiego w kierunku poprawy hydrodynamiki. Najnowsza odmiana, oprócz nowego kiosku, ma ponownie zmodyfikowany kształt kadłuba lekkiego i zainstalowany holowany sonar liniowy z anteną wydawaną przez dyspenser na szczycie górnego steru kierunku (Chińczycy wciąż używają układu krzyżowego, nie zaś X, typowego dla większości nowoczesnych konstrukcji).
Kształtowanie obudowy kiosku w celu obniżenia skuteczności działania sonarów przeciwnika będzie zapewne kontynuowane na innych konstrukcjach. Ma to związek z coraz częstszym zastosowaniem sonarów aktywnych niskiej częstotliwości do poszukiwania cichych jednostek z napędem konwencjonalnym, których zlokalizowanie metodami pasywnymi, szczególnie w wodach o złożonej hydroakustyce, jest nieskuteczne. Najnowsze fregaty i korwety są dziś standardowo wyposażane w sonary holowane tej klasy.
Poparciem tezy o dalszym dopasowywaniu kształtów okrętów w kierunku „podwodnego stealth” są, opublikowane przez niemiecki holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems, wizualizacje jednostki typu 212CD Expeditionary, oferowanej holenderskiej Koninklijke Marine. Odpowiednie pochylenie ścian dotyczy nie tylko obudowy jej kiosku, lecz całego okrętu. Jego przekrój poprzeczny przypomina diament. Czy tak będzie wyglądał w rzeczywistości? Na razie nie wiadomo. Pewny jest za to kierunek rozwoju konstrukcji okrętów podwodnych w tym obszarze.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu