Zorganizowane w bazie Araxos i zakończone 20 maja spotkanie „NATO Tiger Meet 2022” było drugim tegorocznym ćwiczeniem gromadzącym na terytorium greckim przedstawicieli sił powietrznych wielu państw, po kwietniowych manewrach „Iniochos 2022” (więcej na ten temat można przeczytać w „Lotnictwo Aviation International” nr 5/2022). To ostatnie, wielonarodowe ćwiczenie sił powietrznych odbywa się corocznie pod auspicjami Centrum Taktyki Lotnictwa (Air Tactics Center, ATC) w greckiej bazie Andravída. Są to manewry lotnicze średniej skali typu INVITEX (Invitation Exercise) odbywające się na lotnisku położonym na północno-zachodnim Peloponezie.
Po raz pierwszy w historii „NATO Tiger Meet” gospodarzem spotkania była Grecja (9-20 maja), a miejscem baza greckiego lotnictwa wojskowego Araxos leżąca na Peloponezie. Z kolei organizatorem – był dywizjon 335 Mira „Tigris”. W tegorocznej edycji uczestniczyli piloci „tygrysich” jednostek z Belgii, Grecji, Francji, Szwajcarii, Luksemburga (NATO). W tym roku lista uczestników była mniejsza niż w poprzednich latach, chociaż w lotach uczestniczyło ponad 60 samolotów i śmigłowców. Dodatkowo w manewrach udział wzięły oddziały greckich wojsk lądowych oraz jednostki marynarki wojennej tego kraju. W czasie tegorocznej edycji „NATO Tiger Meet” wykonano ponad 600 lotów w dzień i w nocy.
Poza gospodarzami (F-16, 335 Mira, Araxos) uczestnikami „NATO Tiger Meet 2022” byli reprezentanci belgijskiego lotnictwa wojskowego (Belgian Air Component; F-16, 31 Smaldeel, Kleine Brogel), francuskie Rafale M z Flottille 11F z bazy BAN Landivisiau oraz Rafale lotnictwa wojskowego (EC 1/30 „Côte d’Argent” i EC 3/30 „Lorraine”) z Mont-de-Marsan, szwajcarskie F/A-18 Hornet (Fliegerstaffel 11 z Fliegergeschwader 13 z Meiringen) oraz E-3A Sentry z NATO Airborne Early Warning & Control Force z bazy Geilenkirchen w Niemczech. Oprócz jednostek bazujących w Araxos w ćwiczeniach uczestniczyły samoloty i śmigłowce startujące z innych lotnisk. Z czeskiej bazy Námešť nad Oslavou – 22. Základna Vrtulnikového Letectva przyleciał śmigłowiec bojowy Mi-35 należący do jednostki 221 VrL (221 Vrtulnikowa Letka). Czeskie śmigłowce tego typu są już od pewnego czasu stałymi uczestnikami manewrów „NATO Tiger Meet”.
Włoskie siły powietrzne AMI (Aeronautica Militarie Italiana) reprezentowane były przez samoloty EF2000 Typhoon z 12° Gruppo (36° Stormo „Ricardo Helmut Seidl”) stacjonujące na co dzień w bazie Gioia del Colle „Antonio Ramirez”. Z kolei hiszpańskie samoloty typu EF-18M Hornet należące do skrzydła ALA 15 przyleciały z bazy lotniczej Zaragosa.
Do wielkich nieobecnych tegorocznej edycji „NATO Tiger Meet” należeli – lotnictwo niemieckie (Tornado IDS i Tornado ECR z TaktLwG 51 – Taktisches Luftwaffengeschwader – z Schleswig), tureckie (F-16 z 192 Filo z bazy Balikesir), czeskie (Gripen z 211 Tacticka letka z Cáslav), włoskie (śmigłowce HH.101 Caesar i H.212 z 21° Gruppo z bazy Grazzanise), brytyjskie oraz amerykańskie. Niektóre kraje przysłały obserwatorów: Holandia (Koninklijke Luchtmacht; 313 Squadron, Volkel), Polska (Siły Powietrzne; 6 Eskadra Lotnictwa Taktycznego, Poznań-Krzesiny) oraz Austria (2 Staffel z Zelweg).
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu