Chiny zrobiły z systemów bezzałogowych statków powietrznych klasy MALE (medium-altitude long-endurance, czyli dużej długotrwałości lotu na średniej wysokości) swój udany towar eksportowy. Kilka tygodni po Airshow China, 25 grudnia 2018 r., korporacja Aviation Industry Corporation of China (AVIC) uroczyście przedstawiła setny egzemplarz Wing Loong I przeznaczony dla klienta zagranicznego. Nie wiadomo, do kogo trafi ten konkretny samolot. Wcześniej, począwszy od 2011 r., samoloty Wing Loong I zostały sprzedane do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a później do Arabii Saudyjskiej, Kazachstanu, Pakistanu, Egiptu, Indonezji i Uzbekistanu. Saudyjskie bezzałogowce uczestniczyły w działaniach wojennych w Jemenie, podczas gdy Irak stosował swoje systemy w walce z oddziałami Państwa Islamskiego.
Podczas prezentacji setnego eksportowego samolotu bezzałogowego Wing Loong I szef programów systemów bezzałogowych statków powietrznych w Chengdu Li Yidong powiedział telewizji chińskiej, że oprócz tych 100 gotowych samolotów mamy jeszcze 100 następnych zamówień do wykonania.
Wing Loong albo Pterodaktyl to oznaczenia eksportowe samolotu bezzałogowego Yilong, czyli Skrzydlaty Smok, który został opracowany w Chengdu Aircraft Design & Research Institute (CADI) należącym do korporacji AVIC. Prototyp pierwszej i najbardziej rozpowszechnionej wersji Wing Loong I wystartował w październiku 2007 r. W służbie chińskich sił powietrznych samolot otrzymał oznaczenie GJ-1 (Gongji, co znaczy atak).
Według producenta, samolot bezzałogowy Wing Loong I utrzymuje się w powietrzu przez 20 godzin, osiąga pułap 7000 m i rozwija prędkość maksymalną 280 km/h; masa startowa wynosi 1200 kg, w czym 275 kg to paliwo i 200 kg to ładunek użyteczny. Samolot ma proste skrzydło o rozpiętości 14 m i kadłub o długości 9,05 m, usterzenie motylkowe oraz silnik tłokowy Rotax 914 z turbodoładowaniem o mocy 74 kW (100 KM) ze śmigłem pchającym. Typowo dla samolotów tej klasy jest wyposażony w głowicę optoelektroniczną z kamerą termowizyjną, kamerą telewizyjną i laserowym wskaźnikiem celu. Uzbrojenie jest przenoszone na dwóch belkach podskrzydłowych. Dane podane przez jednego z użytkowników, Kazachstan, różnią się masą startową – 1100 kg i pułapem – 5000 m.
Debiutem Airshow China 2018 była wersja Wing Loong I-D (dwa lata wcześniej pokazana w postaci małego modelu). Z masą startową 1500 kg jest to samolot bezzałogowy w zasadzie tej samej klasy co pierwszy z Pterodaktyli, ale ma kilka znaczących ulepszeń. W masie płatowca 70 proc. stanowią kompozyty. Aerodynamika jest poprawiona i rozpiętość skrzydła jest zwiększona do 17,6 m. Wreszcie, napędem nowej wersji jest mocniejszy silnik dieslowski. Wszystko to pozwala wersji I-D zabierać do 400 kg uzbrojenia na czterech belkach pod skrzydłami i utrzymywać się w powietrzu przez 35 godzin. Już po wystawie w Zhuhai, 23 grudnia 2018 Wing Loong I-D wykonał swój pierwszy lot trwający 30 minut.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu