7 sierpnia przy nabrzeżu Helskim I w Porcie Gdynia zacumował amerykański statek transportowy, pojazdowiec, MV Cape Ducato (T-AKR 5051) typu Cape Ducato (lub Cape D).
MV Cape Ducato jest prototypową jednostką serii pięciu statków dedykowanych transportowi pojazdów typu ro-ro (Roll-on/roll-off, G1-Dsl/S). Zbudowano je w szwedzkiej stoczni Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB w Goteborgu (zamknięta w 1979 roku) oraz francuskiej Ateliers et Chantiers de France z Dunkierki (zamknięta w 1987 roku) na zamówienie komercyjnych firm transportowych. W październiku oraz listopadzie 1985 roku zostały one odkupione przez amerykańską administrację morską MARAD (United States Maritime Administration). Szwedzka stocznia zbudowała trzy jednostki: MV Barranduna (1972) obecny Cape Ducato, MV Lalandia (1972-1973) obecnie MV Cape Douglas (T-AKR 5052) oraz MV Tombarra (1972) obecnie Cape Decision (T-AKR 5054). Francuski zakład dostarczył z kolei dwie jednostki: MV Tarago (1971-72) - obecnie MV Cape Domingo (T-AKR 5053) oraz MV Tricolor (1972) - obecnie MV Cape Diamond (T-AKR 5055).
Wszystkie należą do tzw. floty rezerwowej Ready Reserve Force (RRF) i utrzymywane są w ograniczonej gotowości bojowej ROS-5 (Reduced Operational Status), co oznacza że pełną gotowość do żeglugi i załadunku uzyskać mają w przeciągu nie więcej niż pięciu dni. Głównym zadaniem tych jednostek jest transport (przebazowanie) techniki wojskowej w celu wsparcia działań wojsk USA oraz jej sojuszników, a także uczestnictwa w misjach humanitarnych. Na co dzień obsługiwane i zarządzane są przez cywilny personel zakontraktowany przez MARAD (w liczbie dziewięciu osób), a ich miejscem stałej dyslokacji jest baza Joint Base Charleston w północnym Charleston w stanie Karolina Południowa. Aktywowane są na życzenie Sił Zbrojnych po czym automatycznie podporządkowywane są amerykańskiemu dowództwu logistycznemu MSC (Military Sealift Command) i na pokład detaszowany jest dodatkowy personel (w tym wojskowy) liczący 18 osób. Tym samym łączna załoga jednostki liczy 27 osób.
MV Cape Ducato zbudowany został jako MV Barranduna (na zamówienie szwedzkiego towarzystwa Rederiaktiebolaget Transatlantic) w szwedzkiej stoczni. Wodowanie odbyło się 15 marca 1972 roku, a przejęcie przez MARAD miało miejsce 18 listopada 1985 roku. Legitymuje się on wypornością pełną 34617 ton przy wymiarach kadłuba 207,26 (193,24 na LW) x 29,57 x 9,45 m. Jego napęd stanowi pojedynczy, średnio obrotowy silnik wysokoprężny Pielstick Lindholmen Motor A/B o mocy 7926 kW co umożliwia uzyskanie prędkości maksymalnej 16,2 w. Pojazdy można ustawić na czterech wewnętrznych pokładach (oraz jednym zewnętrznym) o łącznej powierzchni roboczej 11661 m2. Do załadunku oraz wyładunku służy rufowa rampa o dopuszczalnym obciążeniu roboczym 65 ton. Co warto podkreślić, MV Cape Ducato jest pierwszą jednostką typu Cape D, która kiedykolwiek odwiedziła polskie porty. Jednostka pozostanie w Gdyni do końca tygodnia przyjmując na pokład technikę wojskową składowaną na terenie placów manewrowo – składowych w Centrum Logistycznym Portu Gdynia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu