Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Amerykanie zamawiają kolejne okręty ratownicze

Austal USA zbuduje przynajmniej dwa okręty ratownicze typu Navajo, które dołączą do pięciu innych zamówionych wcześniej. Fot. US Navy

5 października Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy ze stocznią Austal USA w sprawie budowy następnej partii okrętów ratowniczych typu Navajo. Co ciekawe, jest to kolejny podmiot, który ma realizować powyższy program.

Październikowy kontrakt ma wartość 144,6 mln USD i obejmuje budowę dwóch okrętów (T-ATS-11 i T-ATS-12). Dodatkowo umowa zawiera opcję, która pozwala na rozszerzenie zamówienia o trzy kolejne jednostki. Ich uruchomienie zwiększy wartość do 385,1 mln USD. Prace (54%) będą realizowane w stoczni Austal USA w Mobile w stanie Alabama. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie (144,6 mln USD).

Program budowy okrętów ratowniczych typu Navajo został zapoczątkowany przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w 2017 roku. W marcu 2018 roku podpisano umowę ze stocznią Gulf Island Shipyard w Houma w stanie Luizjana (obejmowała ona prototyp z opcją na siedem jednostek seryjnych). Stępkę położono 30 października 2019 roku. Ogółem powyższa stocznia zawarła umowy na budowę trzech pierwszych okrętów tego typu. W związku z przejęciem Gulf Island Shipyard przez Bollinger Shipyards, kolejne dwa okręty (z opcji) zostały zamówione w tym przedsiębiorstwie. Niestety, opóźnienia w budowie powodują, że Departament Obrony zaczął poszukiwać alternatywnych wykonawców. W marcu 2021 roku odkupił prawa do dokumentacji technicznej okrętów (13,1 mln USD, licencja ważna przez 20 lat). Co ciekawe, plany US Navy (z 2017 roku) zakładały budowę jedynie ośmiu jednostek - zastąpią w szeregach floty okręty ratownicze typu Safeguard (cztery zbudowane w latach 80.) oraz holowniki oceaniczne typu Powhatan (zbudowane w drugiej połowie lat 70.).

Dla Austal USA to pierwsza umowa z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych, która dotyczy jednostek o konstrukcji stalowej. Do jej realizacji zostanie wykorzystana nowa infrastruktura. Stocznia złożyła także ofertę na budowę kolejnych kutrów typu Heritage oraz na zaprojektowanie nowych okrętów desantowych, które kryją się pod kryptonimem Light Amphibious Warship.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc