29 września Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu wieloletniej umowy z należącą do korporacji Lockheed Martin firmą Sikorsky Aircraft w sprawie realizacji umowy rozwoju i modernizacji śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych HH-60W Jolly Green II.
Wrześniowa umowa ma maksymalną wartość 650 mln USD, jednak w momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków w kwocie 91,2 mln USD. Całość prac ma zostać zrealizowana do końca września 2030 roku. Celem pierwszego etapu jest zaprojektowanie i wdrożenie do linii nowych systemów pokładowych – odpornego na zakłócenia układu nawigacji GPS, terminala łączności MUOS (Mobile User Objective System) oraz modułu obserwacji DVE, który ma poprawić świadomość sytuacyjną pilotów w czasie operacji lotniczych w przestrzeni o ograniczonej przejrzystości powietrza.
Dotychczas Lockheed Martin dostarczył U.S. Air Force przynajmniej 24 śmigłowce HH-60W Jolly Green II, w tym wszystkie egzemplarze przedseryjne oraz należące do I serii produkcyjnej. Dostawy II serii zostały zapoczątkowane w czerwcu 2022 roku. Dodatkowo producent uzyskał już zamówienia na III oraz IV partię, a V jest spodziewana do zakontraktowania w bieżącym roku. Zgodnie z planami, Departament Obrony Stanów Zjednoczonych miał zamówić 113 egzemplarzy, jednak w ubiegłym roku zapadły decyzje o ograniczeniu ich liczby do 75 sztuk. Ostatnich 10 ma zostać zamówionych w ramach V serii – ich zakup został zatwierdzony w ustawie budżetowej na 2023 rok. Nie można wykluczyć, że ograniczenie liczby seryjnych HH-60W spowoduje, że Departament Obrony chce dostosować do standardu seryjnego sześć egzemplarzy przedseryjnych, które mają stanowić ewentualną rezerwę sprzętową.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu