Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Airbus zmodernizuje polskie C-295M

Fot. Łukasz Pacholski

13 grudnia Agencja Uzbrojenia oraz koncern Airbus podpisali, spodziewany od dłuższego czasu, kontrakt dotyczący modernizacji lekkich samolotów transportowych C-295M, które są eksploatowane przez Siły Powietrzne.

W powyższym wydarzeniu, które miało miejsce w zakładach Airbus Poland S.A. w Warszawie, uczestniczył m.in. wicepremier i minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz. Przedmiotem umowy, o wartości 102,7 mln EUR netto, ma być gruntowna modernizacja szesnastu samolotów, które stanowią wyposażenie 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie. Prace będą realizowane w latach 2025-33 i zostaną podzielone na dwa etapy. W pierwszym z nich dwa egzemplarze będą modernizowane w zakładach koncernu Airbus w Hiszpanii, a pozostała czternastka w warszawskich Airbus Poland S.A.

Szczegóły porozumienia nie zostały ujawnione. Wiadomo, że mowa o wyposażeniu maszyn w nowe systemy awioniki pokładowej, modyfikację systemów IFF, łączności radiowej, satelitarnej, obrony własnej oraz zwiększeniu możliwości desantowania skoczków spadochronowych.

Polska rozpoczęła sukcesywne zakupy samolotów C-295M w 2001 roku, kiedy zamówiono osiem pierwszych egzemplarzy (z opcją na cztery kolejne). Ich dostawy rozpoczęto w lecie 2003 roku. W kolejnych latach wykorzystano opcje kontraktowe, a także rozszerzono zakres zakupów – łącznie Polska odebrała siedemnaście sztuk, z czego jeden utracono w katastrofie lotniczej 23 stycznia 2008 roku w pobliżu 12. Bazy Lotniczej w Mirosławcu.

Co należy odnotować, Polska była pierwszym eksportowym użytkownikiem samolotów rodziny C-295M. Koncern Airbus, przez lata, rozbudował kompetencje zakładów Airbus Poland S.A. – obecnie jest to jedno z kluczowych centrów wsparcia serwisowego C-295, które serwisuje zarówno polskie maszyny oraz innych użytkowników, a dodatkowo dostarcza komponenty do produkcji wszystkich C-295 pochodzących z hiszpańskiej linii montażu ostatecznego (obecnie 60% struktur, w tym skrzydła, kabinę pilotów, części ogonowe, rampę, drzwi).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc