25 września Airbus Defence and Space podpisał kontrakt z europejskim biurem zamówień wojskowych OCCAR kontrakt w sprawie zamówienia i dostawy pięciu wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego A330MRTT.
Powyższe maszyny zostały zamówione formalnie w imieniu Niemiec oraz Norwegii, które 29 czerwca dołączyły do holendersko-luksemburskiej inicjatywy dotyczącej powstania wielonarodowej jednostki wyposażonej w samoloty A330MRTT. Łącznie program MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet) obejmuje już siedem maszyn, a dodatkowo cały czas do wykorzystania jest opcja na cztery kolejne. Być może zostanie ona wykorzystana w 2018 roku, kiedy do inicjatywy ma dołączyć m.in. Belgia.
Flota eurotankowców ma realizować zadania wsparcia innych samolotów, a także transportu personelu i spaletyzowanego wyposażenia w dowolny punkt świata. W Holandii A330MRTT zastąpią obecnie eksploatowane samoloty KDC-10, a w Niemczech A310MRT. Dla Luksemburga i Norwegii będzie to nowy element.
Przypomnijmy, także Polska była zainteresowana dołączeniem do powyższej inicjatywy, jednak ostatecznie Ministerstwo Obrony Narodowej (ze względu na niezadowalający pakiet offsetowy) wycofało się z porozumienia i obecnie poszukuje sposobu na pozyskanie tego typu zdolności na własną rękę. Obok koncernu Aibrus, zainteresowanie sprzedażą Polsce maszyn tej klasy wyraża także Boeing (KC-46A) oraz izraelski IAI (Boeing KC-767 powstały poprzez przebudowę używanego płatowca 767-300ER).
(ŁP) | Foto: Ministerstwo Obrony Holandii |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu