26 czerwca w Halifaksie w kanadyjskiej prowincji Nowa Szkocja odbyła się uroczystość wcielenia do służby w Royal Canadian Navy okrętu patrolowego HMCS Harry DeWolf (AOPV 430). Jest to pierwsza z serii sześciu jednostek tego typu, które mają wzmocnić kanadyjską obecność na wodach arktycznych.
Co ważne, jest to także pierwszy okręt wcielony do Royal Canadian Navy w ramach wieloletniego programu modernizacji sił morskich – poza patrolowcami (łącznie osiem, w tym dwa dla Straży Wybrzeża) obejmuje także piętnaście fregat rakietowych nowego pokolenia (będzie to eksportowa wersja brytyjskiego typu 26), dwa wielozadaniowe okręty zaopatrzeniowe typu Protecteur (eksportowa wersja niemieckiego typu Berlin), lodołamacze i jednostki pomocnicze dla Straży Wybrzeża.
Prototypowy HMCS Harry DeWolf (AOPV 430) został zamówiony w stoczni Irving Shipbuilding w Halifaksie w październiku 2011 roku. Uroczyste położenie stępki miało miejsce 11 marca 2016 roku, a wodowanie 15 września 2018 roku. Jednostka została dostarczona Royal Canadian Navy 31 lipca 2020 roku. Kolejne miesiące objęły próby odbiorcze realizowane przez zamawiającego.
Patrolowce typu Harry DeWolf mają pełnić zadania dozoru kanadyjskiej strefy wyłączności gospodarczej na wodach arktycznych. Etatowe załogi składają się z 65 osób. Jednostki o wyporności 6615 ton mają 103,6 m długości i 19 m szerokości. Napęd o mocy 6000 KM pozwala na osiągnięcie prędkości 17 węzłów. Uzbrojenie obejmuje stanowisko BAE Systems Mk 38 z 25 mm armatą Bushmaster, a także dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm. Dodatkowo w rufowej części zbudowano lądowisko dla średniego śmigłowca wielozadaniowego Lockheed Martin CH-148 Cyclone.
Cała seria patrolowców typu Harry DeWolf jest budowana przez stocznię Irving Shipbuilding w Halifaksie. Obecnie próby stoczniowe przechodzi druga jednostka serii - przyszły HMCS Margaret Brooke (AOPV 431). Co ważne, Straż Wybrzeża nie zamówiła jeszcze dwóch (planowanych) patrolowców dla siebie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu