Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwsze SISU GTP 4×4 przekazane Fińskim Siłom Obronnym

Firma Oy SISU Auto Ab dostarczyła do testów Fińskim Siłom Obronnym dwa prototypy pojazdu opancerzonego GTP 4×4. Fot. Oy SISU Auto Ab

24 lutego Wojska Lądowe Fińskich Sił Obronnych (Maavoimat) odebrały dwa pierwsze pojazdy terenowe SISU GTP 4×4. Na przestrzeni najbliższych miesięcy pojazdy te przejdą szeroko zakrojone testy, a do końca roku dołączą do nich kolejne egzemplarze prototypowe.

Pojazdy zostały dostarczone na mocy umowy między Dowództwem Logistyki a firmą Oy SISU Auto Ab. Do testów dostarczonych zostanie ogółem sześć pojazdów. Dwa pierwsze reprezentują standardy pojazdu patrolowego (samochód pięciomiejscowy w układzie pickup) i lekkiego transportera opancerzonego (samochód dziesięcioosobowy). Próby wozów będą prowadzone w różnych warunkach klimatycznych i terenowych przez różne oddziały Fińskich Sił Obronnych. Docelowo seryjne pojazdy trafią do Wojsk Lądowych i Sił Zarządzania Kryzysowego. W 2018 r. SISU GTP zostały zamówione przez Łotewskie Siły Zbrojne. Wartość kontraktu wynosiła 200 mln EUR, co oznacza, że Łotysze otrzymają prawdopodobnie 300 lub nawet więcej pojazdów.

SISU GTP 4×4 to modułowy pojazd opancerzony o masie do 14 ton, w tym do pięciu ton ładowności. Firma nie ujawnia poziomu opancerzenia, wiadomo jednak, że zarówno osłony balistyczne, jak i przeciwminowe, cechuje konstrukcja modułowa, więc istnieje pewna dowolność ich konfiguracji. Pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 221 kW/300 KM, który pozwala na rozpędzenie pojazdu do ponad 100 km/h na utwardzonej nawierzchni. Zasięg przekracza 700 km na szosie. Zgodnie z deklaracją producenta, GTP może być dość dowolnie konfigurowany w zależności od wymagań zamawiającego: do zadań pojazdu patrolowego, lekkiego transportera opancerzonego czy pojazdu o specjalnym przeznaczeniu (opancerzonej karetki, wozu dowodzenia itd.). Pojazdy mogą być uzbrojone w broń maszynową na obrotnicy lub w zdalnie sterowanym stanowisku. Podczas produkcji pojazdu wykorzystano wiele komponentów „z półki”, głównie firmy Daimler AG. Dzięki ich szerokiemuwykorzystaniu zarówno produkcja, jak i eksploatacja pojazdów mają być stosunkowo tanie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc