30 sierpnia br. Inspektorat Uzbrojenia zainicjował dwa przetargi dotyczące zakupu samolotów do przewozu rządowych VIP-ów. Pierwszy miał wyłonić dostawcę trzech maszyn kategorii średniej – dwóch nowych i jednej używanej (IU/151/IX-34/ZO/NZOOiB/DOS/Z/2016), drugi dwóch „małych”, dyspozycyjnych (IU/149/IX-34/ZO/PN/DOS/Z/2016). Postępowania miały charakter otwarty, a informacje o nich zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zainteresowane podmioty miały czas na złożenie ofert do 14 października br. Termin dostawy ustalono na 15 listopada 2017 r. w przypadku obu maszyn „małych” i używanej „średniej”, zaś w przypadku pierwszej maszyny „średniej” nowej produkcji na 15 listopada 2020 r., a drugiej na 15 listopada 2021 r.
W przypadku samolotów określonych jako „małe”, maszyna zgodnie, z zapisanymi w warunkach przetargu wymaganiami miała charakteryzować się: maksymalną masą startową nie większą niż 42 500 kg (zapis ten eliminował z rywalizacji producentów samolotów klasy Airbusa A318, Embraera EMB-190 czy Antonowa An-148, mających w swojej ofercie także wersje VIP), zasięgiem pozwalającym na wykonanie lotu bez lądowania na odległość co najmniej 5000 km z 14 pasażerami i trzyosobową załogą (2+1) bądź bezpośredni przelot na trasie Warszawa – Nowy Jork z przynajmniej ośmioma pasażerami i załogą. Niezmiernie ważnym wymogiem zawartym w wymaganiach była dostawa obu maszyn do połowy listopada przyszłego roku. Ten zapis nie mógł budzić zdziwienia, gdyż wszystko wskazuje, że koncepcja odbudowy wojskowego potencjału transportu VIP zakłada całkowitą rezygnację z wykorzystania leasingowanych od linii EuroLOT samolotów pasażerskich Embraer EMB-175, których formalny właściciel, po ogłoszeniu przez przewoźnika upadłości w pierwszej połowie 2015 r., jest dziś trudny do ustalenia. Przypomnijmy, że ich eksploatacja w charakterze maszyn do przewozu VIP zakończyć się ma do końca 2017 r. Z tego też względu para nowych odrzutowców dyspozycyjnych ma stanowić uzupełnienie używanego samolotu VIP kategorii średniej i lekkich samolotów transportowych C-295M z 8. Bazy Lotnictwa Transportowego z Krakowa. Oferenci zostali zobowiązani także do przeszkolenia pilotów, pokładowego personelu obsługowego, techników obsługi naziemnej i dostarczenia pakietu logistycznego oraz dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej samolotu.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu