18 listopada w godzinach popołudniowych do Portu Wojennego w Świnoujściu wszedł po raz pierwszy holownik Semko (H-12). Jest to czwarta jednostka typu B860 zbudowana na potrzeby Marynarki Wojennej przez stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska.
Semko to jednocześnie drugi holownik tego typu, który wejdzie w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Pierwszym był prototypowy Bolko (H-11), który od 25 lutego br. pełni służbę w składzie 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców. Bliźniacze jednostki Gniewko (H-1) i Mieszko (H-2) wzmocniły już Dywizjon Okrętów Wsparcia gdyńskiej 3. Flotylli Okrętów, zaś ostatnia para znajduje się w różnych stadiach budowy. Według informacji gdańskiej stoczni, na holowniku Leszko (H-3) rozpoczęły się próby portowe, które potrwają do stycznia 2021 r., natomiast wodowanie ostatniego w serii Przemka (H-13) nastąpi w grudniu br.
Budowa sześciu holowników typu B860 realizowana jest na podstawie kontraktu o wartości 283,5 mln zł, jaki został podpisany 19 czerwca 2017 r. między Inspektoratem Uzbrojenia a stocznią Remontowa Shipbuilding S.A. Projekt techniczny holowników został wykonany przez biuro projektowe NED-Project Sp. z o.o. z Gdańska, natomiast dokumentację roboczą opracowało biuro Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o. z Gdańska.
Budowę Semka (H-12) rozpoczęto 25 października 2018 r., stępkę położono 14 grudnia 2018 r., zaś zwodowano 20 listopada 2019 r. Stoczniowe próby morskie tej jednostki rozpoczęły się na wodach Zatoki Gdańskiej 26 października tego roku, zaś wyjścia w morze w ramach prób zdawczo-odbiorczych 4 listopada. Po ich zakończeniu, 17 listopada został podpisany protokół zdawczo-odbiorczy między stocznią a Inspektoratem Uzbrojenia. Tego samego dnia holownik jeszcze z załogą cywilną wyruszył Świnoujścia. Obecnie trwa techniczne przekazanie holownika Komendzie Portu Wojennego w Świnoujściu. Oficjalne rozpoczęcie służby w Marynarce Wojennej nastąpi po uroczystości podniesienia bandery, ale o terminie uroczystości jeszcze nie poinformowano.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
To w sumie małe okręty pomocnicze (ratownicze gaśnicze poławiacze torped)
Teraz najpierw Ratownik, najlepiej od razu zamówić dwa,a dalej Miecznik ok, ale pozostałe okręty pomocnicze - szkolne, hydrograficzne, rozpoznania-też są strasznie stare, a na pewno damy radę je zbudować w kraju sami