Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Prezentacja Boxera MGS

31 sierpnia niemiecka firma Krauss-Maffei Wegmann ujawniła pierwsze zdjęcia kołowego transportera opancerzonego GTK Boxer w wariancie wozu wsparcia ogniowego (zwanego MGS, Mobile Gun System – mobilny system artyleryjski). Pojazd otrzymał wieżę Cockerill 3105 belgijskiej firmy John Cockerill.

Jej integracja nie stwarzała większych problemów, bowiem Boxer od początku został zaprojektowany jako wóz podatny na modyfikacje dzięki swej modułowej konstrukcji. Wieża została zainstalowana w przedniej części wymiennego kontenera-modułu misyjnego. Projekt został zrealizowany z własnych środków KMW, a pierwsze informacje o nim pojawiły się 17 kwietnia br.

Wieża Cockerill 3105 jest najcięższą z konfiguracji, jaką można zbudować na bazie modułowych wież Serii 3000. Wieża ma konstrukcję aluminiową i uzbrojona jest w 105 mm armatę Cockerill HP o bruzdowanym przewodzie lufy. Armata zasilana jest za pomocą automatu ładowania, którego podręczny magazyn mieści 12 lub 16 naboi, zależnie od wariantu. Poza standardową amunicją, działo może strzelać przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Falarick 105, opracowanymi przez firmę John Cockerill we współpracy z ukraińską firmą GKB „Łucz”. Uzbrojenie pomocnicze stanowi sprzężony z armatą 7,62 mm km i, ewentualnie, uzbrojenie dodatkowe rozmieszczone na stropie wieży. Poważną zaletą wieży jest możliwość naprowadzania uzbrojenia w pionie w wyjątkowo dużym zakresie kątów, od -10° do 42°. Uzbrojenie jest stabilizowane w obu płaszczyznach. Wieża ma nowoczesny system kierowania ogniem, mogący pracować w trybie hunter-killer. Maksymalne opancerzenie wieży odpowiada poziomowi 5 wg STANAG 4569A. Obsługę stanowi dwóch żołnierzy. Do tej pory Cockerill 3105 została zintegrowana m.in. z podwoziem NGAFV singapurskiej firmy ST Kinetics (we współpracy z amerykańską firmą SAIC, powstały w ten sposób czołg lekki był oferowany US Army w programie MPF) i z indonezyjskim lekkim czołgiem Harimau (także pod nazwą Kaplan MT, opracowany przez indonezyjską firmę PT Pindad we współpracy z turecką firmą FNSS), a także indonezyjską kanonierką X18 (opracowana przez konsorcjum złożone z firm PT Pindad, PT Lundin i John Cockerill) – dwa ostatnie typy weszły do produkcji.

(Bartłomiej Kucharski) Foto: KMW
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc