15 listopada koncern Lockheed Martin poinformował, że amerykańska agencja nadzoru lotniczego FAA wydała certyfikat umożliwiający eksploatację średnich samolotów transportowych LM-100J Super Hercules.
Powyższy krok oznacza, że producent może rozpocząć produkcję i dostawy maszyn w odmianie cywilnej. W ramach cyklu badań certyfikacyjnych Lockheed Martin zrealizował loty o łącznym czasie ponad 150 godzin. Dotychczas zbudowano dwa egzemplarze prototypowe, które zostaną (w przyszłym roku) dostarczone klientom – dotychczas producent sprzedał pięć LM-100J, dwa z nich trafią do Pallas Aviation (w pierwszej połowie 2020 roku), a pozostałe trzy do nieujawnionego klienta. Według szacunków, LM-100J może liczyć na sprzedaż około 50 sztuk, które mają trafić do firm świadczących usługi transportowe oraz przeciwpożarowe.
LM-100J bazuje konstrukcyjnie na wojskowym wariancie C-130J-30 Super Hercules. Wśród zmian wymienia się nowe rozwiązania awioniki, zmodyfikowany system zarządzania lotem, a także hamulce, których czas chłodzenia jest krótszy od standardowych – to zaś umożliwia krótszy pobyt samolotu na ziemi po zakończonym locie. Dzięki zdemontowaniu wyposażenia wojskowego, LM-100J charakteryzuje się także większym (o 1400 kg) udźwigiem w stosunku do swojej militarnej wersji.
(ŁP) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu