17 czerwca, pierwszego dnia Salonu Lotniczego w Paryżu, głównymi wydarzeniami były prezentacje makiet wielozadaniowych samolotów bojowych nowego pokolenia, które zaprezentowały turecki TAI oraz francuski Dassault.
Według dotychczasowych planów, Turkish Aerospace Industries TF-X miał powstać we współudziale partnerów zachodnich jako wielozadaniowy samolot 5. generacji, który uzupełniłby potencjał tureckiego lotnictwa wojskowego przezbrajanego na Lockheed Martin F-35A/B Lightning II. Resort obrony w Turcji planuje oblot prototypu w 2023 roku, jednak ochłodzenie stosunków ze Stanami Zjednoczonymi oraz częścią partnerów z NATO może pokrzyżować te ambitne plany. Z drugie strony nie można wykluczyć, że do programu dołączą Rosjanie.
Z kolei na stoisku firmy Dassault upubliczniono makietę wielozadaniowego samolotu bojowego FCAS, w którego powstanie zaangażowały się rządy Francji, Niemiec, a także Hiszpanii. Przywódcy tych trzech państw podpisali, 17 czerwca, porozumienie otwierające drogę do trójstronnej współpracy przy pracach projektowych nad nowym samolotem. Według planów prototyp ma zostać oblatany około 2026 roku, a przewidywany okres wejścia do służby to początek lat 40. bieżącego wieku – wówczas FCAS ma zastąpić obecnie eksploatowane Dassault Rafale oraz Eurofighter Typhoon.
(ŁP) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu