29 stycznia Royal Navy poinformowała, że flota wielozadaniowych śmigłowców Leonardo AW101 eksploatowanych w brytyjskich siłach zbrojnych przekroczyła granicę 200 tys. godzin. Część z nich wylatano w warunkach bojowych.
Pierwsze AW101 trafiły do eksploatacji w Wielkiej Brytanii w 1997 roku. Łącznie dostawy objęły 44 pokładowe AW101 Merlin HM.1, które trafiły do Royal Navy, a także 22 transportowe AW101 Merlin HC.3 dla Royal Air Force. Te ostatnie zostały wzmocnione kolejnymi sześcioma maszynami, które odkupiono od Danii. W 2012 roku RAF przekazał HC.3/3A do Royal Navy, które przeszły modernizację do pokładowej wersji wielozadaniowej HC.4. Spośród całej floty Brytyjczycy utracili trzy egzemplarze.
Brytyjczycy intensywnie eksploatują posiadane śmigłowce. Od początku wieku pełnią zadania związane ze wsparciem sił porządkowych na Karaibach. Od 2003 roku uczestniczyły w operacjach bojowych w Iraku. W tym samym roku skierowano je do służby na Bałkanach, a później trafiły także do Afganistanu. Obecnie służą do zadań zwalczania okrętów podwodnych stacjonując na pokładach fregat, niszczycieli oraz lotniskowców. Wersja HC.4 pełni zadania transportu Royal Marines w operacjach desantowych.
Obecne plany zakładają, że AW101 zostaną wycofane z eksploatacji w brytyjskich siłach zbrojnych w latach 30. bieżącego wieku.
(ŁP) | Foto: Royal Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu